مجید تریوه
مجید تریوه

مجید تریوه

نمونه ای ازگزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی چهارم ابتدایی


نمونه ای از گزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی تکمیل شده در پایه چهارم

نویسنده : بهمن قره داغی - ساعت ۱:٥۸ ب.ظ روز ٢۸ بهمن ۱۳٩۳

 

 یک نمونه توصیف عملکرد برای دانش آموز پایه چهارم ‘بخوانید و  نقد و بررسی بفرمایید  . راستی چه معلمان خوبی در آموزش و پرورش ابتدایی داریم  :

دختر خوبم  بعضی از درس ها را تقریبا روان می خواند برای اینکه همه ی درس های فارسی را، صحیح و روان بخواند و املای  آنها را  درست بنویسد نیاز مند انجام و اجرای دقیق رهنمودهای معلم دارد؛ به شرکت در بحث‌های کلاسی  چندان علاقه‌ی خاصی ندارد؛ هر موضوع قابل فهمی به او داده شود، با مراقبت و صرف زمان درباره‌ی آن موضوع، با کلمات و جملات ساده می نویسد ضمن اینکه در رعایت اصول درست‌نویسی و درج نشانه‌های نگارشی، به دقت و توجه بیشتری نیاز دارد.    (قابل قبول)

به درس قرآن علاقه دارد  و تلاش زیادی هم می کند  اما در خواندن آیات و عبارات قرآنی، هنوز به آموزش بیشتری نیاز دارد. برای روان خوانی بهتر و بیشتر، باید بخش بخش خواندن را تمرین کند و به نوار قرآن زیاد گوش دهد.  داستان‌های قرآنی را با زحمت زیاد، بازگو می‌کند.  با پیشرفت در درس فارسی پیام های قرآنی را نیز  می تواند توضیح دهد. (قابل قبول)

 

 ضرب های 5 به بالا را با انگشتان دست ‘درست انجام می دهد چنانچه جدول ضرب را که می تواند حفظ کند بلد باشد در انجام تقسیم هم موفق خواهد بود . در  تبدیل الگوی هندسی به نماد ریاضی  ، ساده کردن کسرها و درک اندازه های زاویه با  تمرین و اجرای رهنمود معلم موفق خواهد شد .همچنین اگر روان خوانی او قوی گردد بهتر می تواند درک درستی از حل مسئله با راهبردهای متفاوت داشته باشد.( نیاز به تلاش)

 

در انجام آزمایش‌های این درس، با اعضای گروه خود به نحو احسن همکاری می‌کند. می‌تواند برای بیشتر موضوعاتی که خوانده، مثال‌هایی  ارائه دهد. گاهی اوقات در هنگام تدریس علوم، ضمن مشارکت فعال، سؤالات بحث برانگیزی را طرح می‌کند. ( خوب)

 

  در خلق آثار هنری خود، خلاق است و از ابزارها به درستی و به صورت مرتب اسفاده می‌کند. انچه ارائه می‌دهد خوب معرفی نیز می‌کند . بعضی وقت ها  توانایی بیان احساسات  اثر هنری خود و دیگران را دارد. (خوب)

 

نسبت به انجام بازی‌های گروهی علاقه‌ی زیادی دارد. مهارت‌های مقدماتی ورزش فوتبال، والیبال، طناب‌زنی و تنیس را می‌داند. در فعالیت‌های مربوط به آمادگی جسمانی نیز شرکت فعالی دارد .(خیلی خوب)

 در مباحث مربوط به این درس، اظهار نظر نمی‌کند. در بحث احکام اسلامی (نماز آیات و...)  پیشرفت خوبی دارد. جالب اینکه سعی دارد  در رفتارهایش، ائمه بزرگوار و شخصیت‌های دینی را الگوی خود قرار دهد. (خوب)

 

 

 به با راهنمایی  و کمک معلم به ویژگی های دوره های تاریخی اشاره می‌کند و با زبان کودکانه، تا حدودی آنها را نقد و بررسی می‌کند. ضمن اینکه به  جهت‌های جغرافیایی را تشخیص داده و آنها را  معرفی و توضیح می‌دهد. (خوب)

 

مبینا دانش‌آموز مهربان دوست داشتنی است و با دوستان خود به گرمی و مهر رفتار می کند . به بهداشت خود اهمیت می‌دهد.احساس مسئولیت وی در کارهایی که به او سپرده می‌شود، قابل‌تحسین است و پیوسته سعی دارد تا به‌درستی قوانین کلاس و مدرسه را رعایت نماید. چنانچه کتاب های داستانی قابل فهم سن خود را ‘بخواند  در درس هایش نیز موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد .( خیلی خوب)

اسامی معلمان نمونه استانی سال 94 - 93استان اردبیل

اعلام معلمان نمونه استانی سال تحصیلی 94-93 اردبیل


اسامی معلمان نمونه استانی سال تحصیلی 94-1393 استان اردبیل اعلام شد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل ،بدینوسیله اسامی معلمان نمونه استانی سال تحصیلی 94-1393 این استان به پیوست اعلام میگردد.

گفتنی است این اعلام قطعی نبوده و همکاران گرانقدر در صورت اعتراض به نتیجه اعلامی ، فرصت دارند ظرف مدت سه روز ازتاریخ انتشار این آگهی،مراتب اعتراض خود رابصورت مکتوب به دبیرخانه ستاد بزرگداشت مقام معلم استان اعلام نمایند.

بدیهی است بعدازانقضای مهلت،هرگونه اعتراض وجاهت قانونی نخواهدداشت.

 

 


برگزاری آزمون پایانی سرنوشت ساز ممنوع است .

برگزاری آزمون پایانی سرنوشت ساز ممنوع است!!

نویسنده : بهمن قره داغی - ساعت ٩:٠٢ ق.ظ روز ٥ بهمن ۱۳٩۳

 

شوراهای راهبری ارزشیابی کیفی - توصیفی توجه نمایند از آنجا که نتایج تحقیقات بسیاری   

بیانگر آن است که در  دوره ی ابتدایی ، بین


برگزاری آزمون و ایجاد نگرانی و در نتیجه به هم ریختن بهداشت روانی و کاهش عملکرد 


مثبت تحصیلی دانش اموزان، رابطه معنا داری وجود دارد . بر این اساس نظام آموزشی نباید 


بجای تامین امنیت خاطر و کاهش طیف وسیعی از دلمشغولی های رشدی کودک، عامل تشدید 


کننده آنها باشد .

 اگر هدف از ارزشیابی یادگیری است، یا به تعبیری ارزشیابی به عنوان یادگیری است، از  

 

برگزاری آزمون سرنوشت ساز  آنهم از نوع مداد – کاغذی که تنها بخش بسیار کوچکی 


 البته با خطای معنا دار، از اهداف و انتظارات آموزشی را سنجش  می 


نماید، چه هدفی را دنبال می کنیم ؟ کیفیت بخشی به جریان یاددهی – یادگیری و تقویت 


رشد علمی دانش آموز با ارزشیابی فرایندی تکوینی اتفاق می افتد ، نه با آزمون هماهنگ. 


به جای توجه به حاشیه های حاکم بر نظام آموزشی و پرورشی، آیا بهتر نیست به  اصل 


 جریان یاد دهی – یادگیری دانش آموز دوره ابتدایی که از حصوصیات روان شناختی 


ویژه ای در مقایسه با سایر دوره ها برخوردار می باشند، توجه عالمانه و هدفمند صورت گیرد؟

چرا ارزشیابی فرایندی کلاسی را  که نقش اصلی در اصلاح و بهبود و تقویت یادگیری   دانش آموز


دارد با ،اقدامات غیر علمی و غیر کارشناسی شده، به مخاطره باید انداخت؟  آیا می دانید 


که با طرح اخبار آزمون هماهنگ در  خانواده ها ،شاهد حضور دوباره ی  یکی 


از مکانیزم های سازشی آنها، یعنی خریدن و تحمیل کتاب های غیر استاندارد و غیر 


ضروری که با نگاه تجاری تولید شده به کودک است ، خواهیم بود ؟ ومعلوم است  که 


کمترین پیامد چنین عملی در دوره ابتدایی ، کاهش اعتماد به نفس و واکنش های 


 فیزیولوژیک و در نتیجه ایجاد اضطراب های مرضی به کودک است .  

اگر کسی به بهانه سنجش عملکرد معلم  است باید بداند که ارزشیابی از برنامه درسی و  سنجش 


عملکرد معلم نیازمند  طی فرایندی علمی و جمع آوری و تفسیر و تحلیل اطلاعاتی جامع با 


ابزارهایی استاندارد سازی  شده است ؟  بنابراین  برگزاری هر گونه آزمون هماهنگ در هر پایه ای  

 ممنوع است هر کس با هر سمتی  چنین 


اقدامی انجام دهد یک جرم اموزشی مرتکب شده و قابل بررسی است .

 در خصوص پایه ی ششم نیز به اطلاع می رساند که در حال حاضر آزمون پایانی پایه ششم  نیز ،


تنها درنوبت خرداد ماه ، به شکل هماهنگ برگزار می گردد که آن هم به عنوان یکی از شواهد پیشرفت 


تحصیلی دانش آموز، پس از بررسی و بازخورد معلم، در پوشه کار قرار می گیرد ودر 


تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی  به عنوان یکی از شواهد و مستندات یادگیری،  


اطلاعاتی در اختیار معلم قرار می دهد . ضمن اینکه معلم با توجه به عملکرد کل دانش 


آموزانش، از چگونگی تدریس و اثربخشی آموزش خویش، اطلاعاتی دریافت می نماید

خرد جمعی بر باهوش ترین فرد ویا افراد همان جمع برتری دارد .

خرد جمعی بر باهوش‌ترین فرد و یا افراد همان جمع برتری دارد!

در یک روز پاییزی در سال ١٩٠۶ دانشمند انگلیسی «فرانسیس گالتون» خانه‌ی خود را در شهر پلیموت به مقصد یک بازار مکاره در خارج شهر ترک کرد. گالتون ٨۵ ساله آثار کهولت را رفته‌رفته در خود احساس می‌کرد اما هنوز از ذهنی خلاق و کنجکاو برخوردار بود، چیزی که در طول عمرش به وی کمک کرده بود به شهرت دست یابد.

 

دلیل شهرت وی یافته‌های او در موردِ وراثت بود که موافقان و مخالفان سرسختی داشت. در آن روز خاص گالتون می‌خواست در مورد احشام مطالعه کند. مقصد گالتون بازار مکاره‌ی سالیانه‌ای بود در غرب انگلستان، جایی که زارعین احشام خود را از گوسفند و اسب و خوک و غیره برای ارزش‌یابی و قیمت‌گذاری به آنجا می‌آوردند.

حضور دانشمندی مانند گالتون در چنان جمعی غیرعادی می‌نمود. ولی باید توجه داشت که گالتون به دو چیز بسیار علاقه‌مند بود. یکی اندازه‌گیری پارامترهای فیزیکی و ذهنی و دیگری مطالعه در خصوص پرورش نسل. گالتون که در عین حال پسرخاله‌ی داروین نیز بود شدیداً اعتقاد داشت که در یک جامعه تنها تعداد اندکی، مشخصه‌های لازم برای هدایت سالم آن جامعه را در خود دارند و از همین رو مطالعه‌ی مربوط به مسائل وراثت و نیز پرورش نسل، مورد توجه وی بود. او بخش بزرگی از عمر خود را صرف اثبات این نظریه کرده بود که اکثریت افراد یک جامعه فاقد ظرفیت لازم برای اداره‌ی جامعه هستند
.

آن روز او در حالی که در میان غرفه‌های نمایشگاه مشغول قدم زدن بود به جایی رسید که در آن مسابقه‌ای ترتیب داده شده بود. یک گاو نر فربه انتخاب شده و در معرض دید عموم قرار گرفته بود. هر کس که تمایل شرکت در مسابقه را داشت باید ۶ پنس می‌پرداخت و ورقه‌ای مهر شده را تحویل می‌گرفت. در آن ورقه باید تخمین خود را از وزن گاو نر می‌نوشت. نزدیک‌ترین تخمین به واقعیت برنده‌ی مسابقه بود و جوائزی به صاحب آن تعلق می‌گرفت
.

۸۰۰ نفر در مسابقه شرکت کردند تا شانس خود را بیازمایند. افراد از همه تیپ و طبقه‌ای آمده بودند. از قصاب گرفته که قاعدتاً باید بهترین و نزدیک‌ترین نظر را به واقعیت می‌داد تا کشاورز و مردم عامی بی‌تخصص. گالتون این گروه افراد را در مقاله ای که بعداً در مجله‌ی علمی «طبیعت» منتشر کرد به کسانی تشبیه کرد که در مسابقات اسب‌دوانی، بدون کمترین دانشی در موردِ اسب‌ها و مسابقه و تنها بر اساس شنیده‌هایی از دوستان، روزنامه‌ها و این طرف و آن طرف بر روی اسب‌ها شرط می‌بستند. او هم‌چنین با مقایسه‌ی این وضعیت با دموکراسی نوشت همان قدر که افراد درکی از وزن گاو نر داشتند به همان میزان نیز وقتی در انتخابات شرکت می‌کنند تا سرنوشت سیاسی کشور را رقم بزنند از اوضاع مملکت و مسائل مربوط به آن مطلعند
.

اما یک چیز برای گالتون جالب بود، این که میانگینِ نظر افراد چیست. او می‌خواست ثابت کند چگونه تفکر افراد وقتی نظریات‌شان با هم جمع شده و معدل گرفته می‌شود در صورتی که متخصص نباشند از واقعیت به دور است. او آن مسابقه را به یک تحقیق علمی بدل کرد. پس از این که مسابقه به انتها رسید و جوایز پرداخت شد، ورقه‌هائی را که افراد بر روی آن نظرات خود را در خصوص وزن گاو نر منعکس کرده بودند از مسئولین مسابقه به عاریت گرفت تا مطالعات آماری خود را بر روی آنان انجام دهد
.

مجموعا ٧٨٧ نظر داده شده بود. گالتون به غیر از تهیه‌ی یک سری منحنی آماری دست به محاسبه‌ی میانگین ِ نظرات زد. او می‌خواست دریابد عقل جمعی مردم پلیموت چگونه قضاوت کرده است. بدون شک تصور او این بود که عدد مزبور فرسنگ‌ها از عدد واقعی فاصله خواهد داشت چرا که از دید وی افراد خنگ و عقب مانده در آن جمع اکثریت قاطع را تشکیل می‌دادند
.

میانگینِ نظرات جمعیت این بود که گاو نر ١١٩٧ پوند وزن دارد و وزن واقعی گاو که در روز مسابقه وزن کشی شد ١١٩٨ پوند بود. گالتون اشتباه می‌کرد. تخمینِ جمع بسیار به واقعیت نزدیک بود. گالتون نوشت نتایج نشان می‌دهد که قضاوت‌های جمعی و دموکراتیک از اعتبار بیش‌تری نسبت به آنچه که من انتظار داشتم برخوردارند. این حداقل چیزی بود که گالتون می‌توانست گفته باشد.

                                                          منبع:سایت فکر نو - fekreno.org 

ارزشیابی - کیفی توصیفی دکتر قره داغی

 

 

 مدرسان محترم شوراهای راهبری ارزشیابی کیفی – توصیفی

استحضار دارید که ارزشیابی کیفی – توصیفی، الگویی است که در ظاهر به دنبال  

 

ارتقا و بهبود کیفیت یادگیری
 
 

و  در  نهان به جستجوی شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر دانش آموزان در
 

 

کلاس درس است . بی تردید برای رسیدن به این خواسته - که البته نتایج تحقیقات انجام  


گرفته سطح دستیابی مناسبی را گزارش می نمایند - باید معلم ازابزارها ، الگوها و 

 


روش های نوین و متناسب با آخرین نظریه های یادگیری، استفاده کند؛ و طبیعی است که  


اگر آموزش هدفمند و به هنگام صورت نگیرد، نگرانی هایی را ایجاد نماید و در نتیجه  


اجرای آن با مقاومت های روبرو گردد .

 از آنجا که گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی در دوره ابتدایی ( پایه اول تا ششم )،

 

همان باز خورد پایانی است .بایسته است، بازخورد پایانی در ارزشیابی کیفی – توصیفی ،  


 در راستای اهداف ارزشیابی تکوینی با رویکرد بازخورد توصیفی، طراحی و تکمیل  


گردد ، در این نوبت و به منظور تحقق اهداف و  دوری گزینی  از کارنامه و  


تولید گزارش پیشرفت تحصیلی ، گام اول تغییر در گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی ایجاد  


شده است، ازشما دوستان . همراه آگاه  انتظار می رود ،پیرو دستورالعمل ارسالی 

 


به شماره 180669/200 مورخ 3/9/93 ، طبق چارچوبه اعلام شده ، دوره 24 ساعته ضمن  


خدمت با عنوان " سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی " با کد 91400717 برای  


کل نیروی انسانی دوره ابتدایی استان  برگزار نموده تا با یاری بخشی به  


معلم  و ارائه  آموزش هدفمند،  زمینه ی دست ورزی و تمرین توصیف  


عملکرد ،برای همکاران معلم فراهم شود . در این خصوص با توجه اینکه معلم نمون برگ  


الف(گزارش پیشرفت تحصیلی ) را باید با توجه به راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی  


– تربیتی جدید ابلاغی ، به صورت توصیفی تکمیل نماید و این توصیف، بازتاباننده ی  


یکی از سطوح دست یابی به اهداف کلی آن ماده درسی باشد تا هر کدام از ذینفعان  


(مدرسه، فراگیر و اولیا) وقتی آن را مشاهده نمایند تصویر روشنی از عملکرد  


 تحصیلی – تربیتی دانش آموز دریافت نمایند  در جلسه هم اندیشی روز یکشنه  


19 بهمن 93 با حضور نمایندگانی از همکاران معلم ، مدیر و مدرس موارد زیر مصوب شد  


که به شرح زیر ارائه می گردد :

1)  در نوبت بهمن ماه 93، با هدف دست ورزی ،هیچ گونه اجباری در توصیف عملکرد  مواد درسی

 

صورت نگیرد؛ یعنی  معلم آزاد باشد تا اگر همه ی  دروس را نتوانست  


دقیق و درست گزارش نویسی کند  ایرادی بر او وارد نگردد . به عبارتی در  


نوبت بهمن توصیف عملکرد اختیاری است .

2)  توصیه می شود  اطلاع رسانی شایسته صورت گیرد تا معلمین هم پایه در هر مدرسه با

 

 

مشارکت وتبادل نظر نسبت به توصیف عملکرد  دانش آموزان اقدام نمایند . 

 

3)  با برگزاری جلسات گارگاهی از همکاران معلم بخواهید گزارش های خود را در این

 

یک فضای علمی- تجربی ، نقد و بررسی لازم به منظور پختگی هرچه بیشتر معلم  


صورت گیرد  . 

4)     مدیران مدارس توجیه شوند تا فرصت مقتضی برای تکمیل گزارش ها ( پایان اسفند ماه 1393) در اختیار  

 

 

معلمین خود قرار دهند .

5)  معلمان توجیه شوند که لازم نیست در مقابل هر ماده درسی ،برای تک تک هدف ها و موضوعات، توصیف   

 

 عملکرد بنویسند، آنچه مد نظر است توصیف عملکرد کلی دانش آموز، بدور از  


هر گونه کلی گویی است. 

6)     نمونه های موفق گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی معلمان را برای نمایش در این وبلاک ارائه نمایید.   

 با آرزوی روزهایی پر از شادی و نشاط برای همکاران توانمند ابتدایی.

جلسه ی هماهنگی دوره ی ارزشیابی کیفی - توصیفی

                  جلسه ی هماهنگی دوره ی ارزشیابی کیفی - توصیفی  سال 94 -93  در     

         آموزشگاه شهید عادل فرزانه ساعت14  روز دو شنبه مورخ  93/11/20 باحضور مدرسان کشوری ومعاون آموزش ابتدایی  ناحیه یک برگزار می گردد . از تمامی مدرسان ارزشیابی کیفی  - توصیفی ناحیه  یک ،  خواهشمند است  با آمادگی کامل در این جلسه  حضور فعال  داشته باشند .  با تشکر : تریوه 

اختتامیه ی المپیاد ورزشی درون مدرسه ای آموزشگاه شاهد

 

  

 

 

 

 اختتامیه ی  المپیاد

ورزشی درون مدرسه ای آموزشگاه شاهد : کلاس پنجم یک موفق به مقام اول در رشته ی فوتبال