مجید تریوه
مجید تریوه

مجید تریوه

ارزشیابی - کیفی توصیفی دکتر قره داغی

 

 

 مدرسان محترم شوراهای راهبری ارزشیابی کیفی – توصیفی

استحضار دارید که ارزشیابی کیفی – توصیفی، الگویی است که در ظاهر به دنبال  

 

ارتقا و بهبود کیفیت یادگیری
 
 

و  در  نهان به جستجوی شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر دانش آموزان در
 

 

کلاس درس است . بی تردید برای رسیدن به این خواسته - که البته نتایج تحقیقات انجام  


گرفته سطح دستیابی مناسبی را گزارش می نمایند - باید معلم ازابزارها ، الگوها و 

 


روش های نوین و متناسب با آخرین نظریه های یادگیری، استفاده کند؛ و طبیعی است که  


اگر آموزش هدفمند و به هنگام صورت نگیرد، نگرانی هایی را ایجاد نماید و در نتیجه  


اجرای آن با مقاومت های روبرو گردد .

 از آنجا که گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی در دوره ابتدایی ( پایه اول تا ششم )،

 

همان باز خورد پایانی است .بایسته است، بازخورد پایانی در ارزشیابی کیفی – توصیفی ،  


 در راستای اهداف ارزشیابی تکوینی با رویکرد بازخورد توصیفی، طراحی و تکمیل  


گردد ، در این نوبت و به منظور تحقق اهداف و  دوری گزینی  از کارنامه و  


تولید گزارش پیشرفت تحصیلی ، گام اول تغییر در گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی ایجاد  


شده است، ازشما دوستان . همراه آگاه  انتظار می رود ،پیرو دستورالعمل ارسالی 

 


به شماره 180669/200 مورخ 3/9/93 ، طبق چارچوبه اعلام شده ، دوره 24 ساعته ضمن  


خدمت با عنوان " سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی " با کد 91400717 برای  


کل نیروی انسانی دوره ابتدایی استان  برگزار نموده تا با یاری بخشی به  


معلم  و ارائه  آموزش هدفمند،  زمینه ی دست ورزی و تمرین توصیف  


عملکرد ،برای همکاران معلم فراهم شود . در این خصوص با توجه اینکه معلم نمون برگ  


الف(گزارش پیشرفت تحصیلی ) را باید با توجه به راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی  


– تربیتی جدید ابلاغی ، به صورت توصیفی تکمیل نماید و این توصیف، بازتاباننده ی  


یکی از سطوح دست یابی به اهداف کلی آن ماده درسی باشد تا هر کدام از ذینفعان  


(مدرسه، فراگیر و اولیا) وقتی آن را مشاهده نمایند تصویر روشنی از عملکرد  


 تحصیلی – تربیتی دانش آموز دریافت نمایند  در جلسه هم اندیشی روز یکشنه  


19 بهمن 93 با حضور نمایندگانی از همکاران معلم ، مدیر و مدرس موارد زیر مصوب شد  


که به شرح زیر ارائه می گردد :

1)  در نوبت بهمن ماه 93، با هدف دست ورزی ،هیچ گونه اجباری در توصیف عملکرد  مواد درسی

 

صورت نگیرد؛ یعنی  معلم آزاد باشد تا اگر همه ی  دروس را نتوانست  


دقیق و درست گزارش نویسی کند  ایرادی بر او وارد نگردد . به عبارتی در  


نوبت بهمن توصیف عملکرد اختیاری است .

2)  توصیه می شود  اطلاع رسانی شایسته صورت گیرد تا معلمین هم پایه در هر مدرسه با

 

 

مشارکت وتبادل نظر نسبت به توصیف عملکرد  دانش آموزان اقدام نمایند . 

 

3)  با برگزاری جلسات گارگاهی از همکاران معلم بخواهید گزارش های خود را در این

 

یک فضای علمی- تجربی ، نقد و بررسی لازم به منظور پختگی هرچه بیشتر معلم  


صورت گیرد  . 

4)     مدیران مدارس توجیه شوند تا فرصت مقتضی برای تکمیل گزارش ها ( پایان اسفند ماه 1393) در اختیار  

 

 

معلمین خود قرار دهند .

5)  معلمان توجیه شوند که لازم نیست در مقابل هر ماده درسی ،برای تک تک هدف ها و موضوعات، توصیف   

 

 عملکرد بنویسند، آنچه مد نظر است توصیف عملکرد کلی دانش آموز، بدور از  


هر گونه کلی گویی است. 

6)     نمونه های موفق گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی معلمان را برای نمایش در این وبلاک ارائه نمایید.   

 با آرزوی روزهایی پر از شادی و نشاط برای همکاران توانمند ابتدایی.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.