|
|
|
مدرسان محترم شوراهای راهبری ارزشیابی کیفی – توصیفی
استحضار دارید که ارزشیابی کیفی – توصیفی، الگویی است که در ظاهر به دنبال
ارتقا و بهبود کیفیت یادگیری
و در نهان به جستجوی شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر دانش آموزان در
کلاس درس است . بی تردید برای رسیدن به این خواسته - که البته نتایج تحقیقات انجام
گرفته سطح دستیابی مناسبی را گزارش می نمایند - باید معلم ازابزارها ، الگوها و
روش های نوین و متناسب با آخرین نظریه های یادگیری، استفاده کند؛ و طبیعی است که
اگر آموزش هدفمند و به هنگام صورت نگیرد، نگرانی هایی را ایجاد نماید و در نتیجه
اجرای آن با مقاومت های روبرو گردد .
از آنجا که گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی در دوره ابتدایی ( پایه اول تا ششم )،
همان باز خورد پایانی است .بایسته است، بازخورد پایانی در ارزشیابی کیفی – توصیفی ،
در راستای اهداف ارزشیابی تکوینی با رویکرد بازخورد توصیفی، طراحی و تکمیل
گردد ، در این نوبت و به منظور تحقق اهداف و دوری گزینی از کارنامه و
تولید گزارش پیشرفت تحصیلی ، گام اول تغییر در گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی ایجاد
شده است، ازشما دوستان . همراه آگاه انتظار می رود ،پیرو دستورالعمل ارسالی
به شماره 180669/200 مورخ 3/9/93 ، طبق چارچوبه اعلام شده ، دوره 24 ساعته ضمن
خدمت با عنوان " سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی " با کد 91400717 برای
کل نیروی انسانی دوره ابتدایی استان برگزار نموده تا با یاری بخشی به
معلم و ارائه آموزش هدفمند، زمینه ی دست ورزی و تمرین توصیف
عملکرد ،برای همکاران معلم فراهم شود . در این خصوص با توجه اینکه معلم نمون برگ
الف(گزارش پیشرفت تحصیلی ) را باید با توجه به راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی
– تربیتی جدید ابلاغی ، به صورت توصیفی تکمیل نماید و این توصیف، بازتاباننده ی
یکی از سطوح دست یابی به اهداف کلی آن ماده درسی باشد تا هر کدام از ذینفعان
(مدرسه، فراگیر و اولیا) وقتی آن را مشاهده نمایند تصویر روشنی از عملکرد
تحصیلی – تربیتی دانش آموز دریافت نمایند در جلسه هم اندیشی روز یکشنه
19 بهمن 93 با حضور نمایندگانی از همکاران معلم ، مدیر و مدرس موارد زیر مصوب شد
که به شرح زیر ارائه می گردد :
1) در نوبت بهمن ماه 93، با هدف دست ورزی ،هیچ گونه اجباری در توصیف عملکرد مواد درسی
صورت نگیرد؛ یعنی معلم آزاد باشد تا اگر همه ی دروس را نتوانست
دقیق و درست گزارش نویسی کند ایرادی بر او وارد نگردد . به عبارتی در
نوبت بهمن توصیف عملکرد اختیاری است .
2) توصیه می شود اطلاع رسانی شایسته صورت گیرد تا معلمین هم پایه در هر مدرسه با
مشارکت وتبادل نظر نسبت به توصیف عملکرد دانش آموزان اقدام نمایند .
3) با برگزاری جلسات گارگاهی از همکاران معلم بخواهید گزارش های خود را در این
یک فضای علمی- تجربی ، نقد و بررسی لازم به منظور پختگی هرچه بیشتر معلم
صورت گیرد .
4) مدیران مدارس توجیه شوند تا فرصت مقتضی برای تکمیل گزارش ها ( پایان اسفند ماه 1393) در اختیار
معلمین خود قرار دهند .
5) معلمان توجیه شوند که لازم نیست در مقابل هر ماده درسی ،برای تک تک هدف ها و موضوعات، توصیف
عملکرد بنویسند، آنچه مد نظر است توصیف عملکرد کلی دانش آموز، بدور از
هر گونه کلی گویی است.
6) نمونه های موفق گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی معلمان را برای نمایش در این وبلاک ارائه نمایید.
با آرزوی روزهایی پر از شادی و نشاط برای همکاران توانمند ابتدایی.