کتاب ‹‹ صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری ››
راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی – توصیفی در دبستان
این کتاب جدید ترین ، کاملترین و جامعِ ترین کتابی است که در موضوع ارزشیابی کیفی – توصیفی با رویکرد کاربست کلاسی و خودآموزی تالیف شده است .
مراکز پخش: تهران - انتشارات زندهاندیشان و کورش
چاپ .
77685164- 77685196- 09121438115
چرا این کتاب؟
اول اینکه نگارنده در حوزه ارزشیابی کیفی – توصیفی در طول سالهای اجرای برنامه، با توجه به نیاز مجریان و معلمان، کتابهای:
1) مدیریت پوشه کار؛ جورچین ِدانستن، توانستن و به کار بستن در ارزشیابی کیفی- توصیفی؛
2) سنجش مشاهدهای؛ شیوهای نو در خدمت ارزشیابی کیفی – توصیفی؛
3) مدیریت بازخورد؛
4) بهبود یادگیری با آزمونهای مداد –کاغذی؛
5) خود سنجی و همسال سنجی؛ مقصد ارزشیابی کیفی –توصیفی را،
تألیف نموده است و هرکدام از آنها با توجه به چاپهای بسیار، توسط چندین انتشارات، چاپ و توزیعشده است و درنتیجه ممکن است برای معلمی که بخواهد، همهی آنها را در اختیار داشته باشد، جمعآوری آنها، دشواریهایی را در پی داشته باشد و از طرفی، مبلغ قابلتوجهی نیز باید هزینه کند؛ لذا باهدف دسترسی آسان و ارزان، برای علاقهمندان، این کتابها با ویرایش جدید و حذف و اضافههای لازم، در یک مجموعه (صفرتا بیست ارزشیابی برای یادگیری) جمعآوری گردید.
دوم اینکه با توجه به نبود یک منبعِ جامعِ واحد، با کاربرد کلاسی، با نگاه خودآموزی و خود یاریگری برای دانشافزایی، مایهوری و مهارت بخشی به معلمانی که، امکان حضور در کلاسها و کارگاههای تخصصی آموزگاری را ندارند، ضرورت داشت که علاوه بر کتابهای مذکور، چهار بخش جدید، همراه با مبانی پوشه کار الکترونیکی برای اولین بار و اهداف و نشانه های یادگیری به این مجموعه اضافه شود؛
لذا کتاب «صفرتا بیست ارزشیابی برای یادگیری» در 528 صفحه و نه بخش
شامل:
بخش اول: ارزشیابی کیفی – توصیفی به روایتی دیگر؛
بخش دوم: کلیاتی از ارزشیابی تحصیلی؛
بخش سوم: کلیاتی از ارزشیابی کیفی – توصیفی؛
بخش چهارم: سنجش پروندهای (پوشه کار) جورچین ِدانستن، توانستن و به کار
بستن در ارزشیابی کیفی- توصیفی؛
بخش پنجم: ساخت و تهیهی آزمونهای مداد – کاغذی؛
بخش ششم: خود سنجی و همسال سنجی، مقصد ارزشیابی کیفی- توصیفی؛
بخش هفتم: سنجش مشاهدهای، شیوهای نو در خدمت ارزشیابی کیفی- توصیفی؛
بخش هشتم: بازخورد توصیفی؛
بخش نهم: اهداف و نشانههای یادگیری،
بازنویسی و ویرایش شده است و در کم و کیف آن نیز هیچ
ادعایی ندارد؛ که به حتم باور دارد با دریافت دانش، معلومات، تجارب و بازخوردهای
معلمان و اساتیدِ فرهیختهیِ دل سوز و فرزانه، و اعمال آنها در ویراستهای بعدی،
کاملترین مجموعه در این رابطه، گرد خواهد آمد.
باشد مطالب این کتاب،که بازتاب بخشی از مطالعات و پژوهشهای
سالیانِ بسیار و باورهایِ آموزشیِ شعلهورِ نگارنده است، زمینهی کاربست آسان
ارزشیابی کیفی – توصیفی را در دبستان، فراهم گرداند و جامعهی آموزشوپرورش را، در
میسر مدرسه خواستنیِ دستیافتنی، بیشازپیش یاریگر باشد
میلاد آخرین منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج الله ) راخدمت همه مسلمانان جهان تبریک عرض می نمایم .
به نقل از سایت ناحیه یک آموزش وپرورش اردبیل
علی ورودی مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل،با حضوردر دبستان 15 خرداد، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کلیه عوامل اجرایی و تبیین اهداف عالی اداره سواد آموزی و نقش اولیا ی باسواد در تعلیم وتربیت فرزندان ،ازکارگاه آموزشی توجیهی آموزش دهندگان بازدید نموده از نزدیک از روند فعالیت همکاران و نحوه ی اجرای کارگاه را مورد بررسی قرار داد. علی ورودی در ادامه اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی و تلاش مضاعف همکاران وکلیه عوامل درراستای جذب و ساماندهی افراد بیسواد بخصوص اولیای بیسواد و حل مشکلات آموزش دهندگان در ابعاد مختلف بخصوص آیین نامه و مسایل آموزشی ، به ریشه کنی بسوادی کمک کنند.مجید تریوه مدرس ضمن خدمت دوره ی انتقال نهضت سواد آموزی
صعود
همکاران آموزشگاه شاهد به آبشار کته کومه استان گیلان
آبشارلاتون با ارتفاع105 متر مرتفع ترین آبشارگیلان وایران در 15کیلومتری جنوب شهر آستارا شهر لوندویل در روستای کته کومه
لطفا با نظرات بسیار ارزشمندتان مارا یاری فرمایید.
این پست ثابت است . ایمیل :tarivehm@yahoo.com
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، یعنی سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه ی نتایج حاصل با هدف های آموزش از پیش تعیین شده، به منظور تصمیم گیری درباره ی این که آیا فعالیت های آموزشی معلم و تلاش های یادگیری دانش آموزان به نتایج مطلوب انجامیده اند و به چه میزانی؟
از این تعریف می توان نتیجه گرفت، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، مستلزم دو اقدام اساسی است:
1- تعیین هدف های آموزشی
2- سنجش یا اندازه گیری عملکرد یادگیرندگان
کلاس درس، مکان پویایی است که در آن معلم و دانش آموز مرتباً در تعامل با یکدیگر قرار دارند؛ معلم سؤال می کند، باز خورد ارائه می دهد، تشویق و انتقاد می کند، پرسش ها و تقاضاهای دانش آموزان را پاسخ می دهد و اگر دانش آموزی با مشکلی مواجه شود، او را راهنمایی و هدایت می کند و ... در این نوشته، به بررسی تأثیر بازخورد معلم روی انگیزش دانش آموزان می پردازیم.
بازخورد معلم
بازخورد، واکنشی است در برابر یک پدیده. و راهبردی مهم در فرایندهای آموزشی. بازخورد های معلم چهار نوع است:
1- بازخورد عملکردی
2- بازخورد انگیزشی
3- بازخورد اسنادی
4- بازخورد راهبردی
بازخورد عملکردی
بازخورد عملکردی، بازخوردی است که در مورد صحت کار دانش آموز به او داده می شود و ممکن است شامل اطلاعات اصلاحی هم باشد. بازخورد عملکردی، بر یادگیری دانش آموزان اثر مهمی دارد. شاید بتوان گفت، معلمان در راستای چهار گونه از پاسخ های دانش آموزان، به آن ها بازخورد عملکردی ارائه می دهند:
- پاسخ صحیحی که به سرعت و با قاطعیت داده می شود.
- پاسخ صحیحی که با تردید داده می شود.
- پاسخ غلطی که نشان دهنده ی بی دقتی است.
- پاسخ غلطی که نشان دهنده ی ندانستن موضوعی یا آگاهی نداشتن از نحوه ی انجام کار است.
بازخورد انگیزشی
بیشتر بازخوردهایی که معلمان به دانش آموزان می دهند، جنبه ی انگیزشی دارد. هدف اصلی بازخورد انگیزشی این است که دانش آموزان را هر چه بیشتر به انجام فعالیت های آموزشی مستمر تشویق و هدایت کند. بازخوردهای مثبت و اطمینان دهنده، بر احساس کارامدی تأثیر به سزایی دارند. مثلاً اگر فردی قابل اطمینان مانند معلم به دانش آموز بگوید که قدرت یادگیری خوبی دارد، او کارآمدی بالایی را تجربه خواهد کرد.
بازخورد اسنادی
در بازخورد اسنادی، به منظور افزایش انگیزش دانش آموز، عملکرد او را به یک یا چند سند (عواملی که تصور می شود در حاصل کار او دخیل بوده اند)، ربط می دهند. برخی از دانش آموزان که در مراحل اولیه ی یادگیری دچار مشکل می شوند، آن را به کم توانی خود نسبت می دهند. دانش آموزانی که عقیده دارند فاقد توانایی لازم برای عملکرد خوب هستند، ممکن است با علاقه کار نکنند و به راحتی تسلیم شوند. این نوع اثرات انگیزشی منفی، روند یادگیری را کند می کنند.
در این حالت، معلمان می توانند به دانش آموزان یادآوری کنند که موفق نشدن خود را به جای عوامل غیر قابل کنترل، به عوامل قابل کنترل مانند تلاش کم، یا استفاده از راهبرد نامناسب نسبت دهند تا بتوانند با تلاش بیشتر و انتخاب راهبردی دیگر، عدم موفقیت خود را جبران کنند.
زیرا تحقیقات نشان داده است، اگر دانش آموزی شکست خود را به تلاش کم نسبت دهد، ممکن است در آینده بیشتر کار کند، چرا که تلاش ، امری قابل کنترل است و او ممکن است عقیده داشته باشد که با تلاش بشتر، به نتایج بهتری خواهد رسید. پس معلمان می توانند به دانش آموزان یاد بدهند که نتیجه ی کار خود را به تلاش و کوشش نسبت دهند نه ناتوانی. این نوع بازخورد دادن به تلاش دانش آموزان، اثرات سودمندی روی خودباوری کارامدی، و انگیزش آن ها خواهد داشت.
بازخورد راهبردی
بازخورد راهبردی به دانش آموز اطلاع می دهد که آیا او از راهبرد خود به خوبی استفاده می کند یا خیر و استفاده از راهبرد، چه قدر عملکرد او را بهبود بخشیده است. راهبرد ها به دانش آموزان کمک می کنند، به تکالیف توجه بیشتری کنند و روی مطالب مهم متمرکز شوند. مطالب را سازمان دهی کنند و فضای فعال و مساعدی را برای یادگیری عمیق مهیا و آن را پایدار کنند. استفاده از راهبردها، به کارایی بهتر منجر می شود، که خود این عمل، کارامدی و انگیزش دانش آموز را افزایش می دهد.
نتیجه گیری
- به آزمون های تکوینی بیش از پیش توجه کنیم. زیرا به کمک این آزمون ها، نقاط ضعف دانش آموزان شناسایی می شود و به استناد آن ها می توانیم به آن ها بازخورد مناسب بدهیم.
- برای اطمینان از اثر بخشی فعالیت های یاددهی و یادگیری، با توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان، بهتر است به کمک معلمان راهنما، شناخت بهتری از آن ها داشته باشیم.
- در آزمون های کلاسی فقط به دادن نمره اکتفا نکنیم، بلکه بر اساس شناختی که از دانش آموزان بدست آورده ایم، رهنمودهای لازم را برای رفع نواقص یادگیری به آن ها گوشزد کنیم.
- فراموش نکنیم که که هدف از آموزش های مدرسه ای، فقط آموزش ریاضی، فیزیک یا شعر نیست، بلکه هدف اصلی، تربیت انسان شایسته ای است که تمام ابعاد جسمی، عاطفی، فکری، روانی و اخلاقی او، به بهترین وجه پرورش یافته باشد.
با سلام وتقدیم احترام :
جناب آقای بهفروش :انتصاب جناب عالی راتبریک می گویم ،انشا الله در پناه خداوند بزرگ موفق وسربلند باشید. ضمنا آقای بهفروش به عنوان سرگروه ناحیه بود ند. تریوه مدیر گروه های آموزشی