برگزاری آزمون پایانی سرنوشت ساز ممنوع است!!
نویسنده : بهمن قره داغی - ساعت ٩:٠٢ ق.ظ روز ٥ بهمن ۱۳٩۳
شوراهای راهبری ارزشیابی کیفی - توصیفی توجه نمایند از آنجا که نتایج تحقیقات بسیاری
بیانگر آن است که در دوره ی ابتدایی ، بین
برگزاری آزمون و ایجاد نگرانی و در نتیجه به هم ریختن بهداشت روانی و کاهش عملکرد
مثبت تحصیلی دانش اموزان، رابطه معنا داری وجود دارد . بر این اساس نظام آموزشی نباید
بجای تامین امنیت خاطر و کاهش طیف وسیعی از دلمشغولی های رشدی کودک، عامل تشدید
کننده آنها باشد .
اگر هدف از ارزشیابی یادگیری است، یا به تعبیری ارزشیابی به عنوان یادگیری است، از
برگزاری آزمون سرنوشت ساز آنهم از نوع مداد – کاغذی که تنها بخش بسیار کوچکی
البته با خطای معنا دار، از اهداف و انتظارات آموزشی را سنجش می
نماید، چه هدفی را دنبال می کنیم ؟ کیفیت بخشی به جریان یاددهی – یادگیری و تقویت
رشد علمی دانش آموز با ارزشیابی فرایندی تکوینی اتفاق می افتد ، نه با آزمون هماهنگ.
به جای توجه به حاشیه های حاکم بر نظام آموزشی و پرورشی، آیا بهتر نیست به اصل
جریان یاد دهی – یادگیری دانش آموز دوره ابتدایی که از حصوصیات روان شناختی
ویژه ای در مقایسه با سایر دوره ها برخوردار می باشند، توجه عالمانه و هدفمند صورت گیرد؟
چرا ارزشیابی فرایندی کلاسی را که نقش اصلی در اصلاح و بهبود و تقویت یادگیری دانش آموز
دارد با ،اقدامات غیر علمی و غیر کارشناسی شده، به مخاطره باید انداخت؟ آیا می دانید
که با طرح اخبار آزمون هماهنگ در خانواده ها ،شاهد حضور دوباره ی یکی
از مکانیزم های سازشی آنها، یعنی خریدن و تحمیل کتاب های غیر استاندارد و غیر
ضروری که با نگاه تجاری تولید شده به کودک است ، خواهیم بود ؟ ومعلوم است که
کمترین پیامد چنین عملی در دوره ابتدایی ، کاهش اعتماد به نفس و واکنش های
فیزیولوژیک و در نتیجه ایجاد اضطراب های مرضی به کودک است .
اگر کسی به بهانه سنجش عملکرد معلم است باید بداند که ارزشیابی از برنامه درسی و سنجش
عملکرد معلم نیازمند طی فرایندی علمی و جمع آوری و تفسیر و تحلیل اطلاعاتی جامع با
ابزارهایی استاندارد سازی شده است ؟ بنابراین برگزاری
هر گونه آزمون هماهنگ در هر پایه ای
ممنوع است هر کس با هر سمتی چنین
اقدامی انجام دهد یک جرم اموزشی مرتکب شده و قابل بررسی است .
در خصوص پایه ی ششم نیز به اطلاع می رساند که در حال حاضر آزمون پایانی پایه ششم نیز ،
تنها درنوبت خرداد ماه ، به شکل هماهنگ برگزار می گردد که آن هم به عنوان یکی از شواهد پیشرفت
تحصیلی دانش آموز، پس از بررسی و بازخورد معلم، در پوشه کار قرار می گیرد ودر
تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از شواهد و مستندات یادگیری،
اطلاعاتی در اختیار معلم قرار می دهد . ضمن اینکه معلم با توجه به عملکرد کل دانش
آموزانش، از چگونگی تدریس و اثربخشی آموزش خویش، اطلاعاتی دریافت می نماید
با سلام و احترام
از لطف شما تشکر می کنم. مطالبت بروز و بسیار خوب است.
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما ،از این که لطف نموده اید وراهنمایی می نمایید .ممنون وسپاسگزارم
سلام و سپاس از زحمات شما . دست خالی بر نمی گردم از این روی شما را سپاس
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر قره داغی : از این که لطف نموده وبا نظرات ارزشمندتان ما را راهنمایی می نمایید .
ممنون وسپاسگزارم .