مجید تریوه
مجید تریوه

مجید تریوه

روش تدریس بارش مغزی

روش بارش مغزی:

     الگوی بارش مغزی یکی از راهبردهای پرورش خلّاقیت است. استفاده از روش بارش مغزی، افراد یک گروه را به آفرینش اندیشه‌هایی فراتر از آنچه تا کنون بوده است، سوق می‌دهد.

گام اوّل: بیان موضوع

در این مرحله موضوعی را تعیین کنیدکه مطالب مربوط به آن عیناً در متن درس نیامده باشد، امّا دانش‌آموزان در مورد آن هر چند اندک، اطّلاعاتی داشته باشند. طرح موضوع در قالب سؤالات تفکّربرانگیز، رغبت دانش‌آموزان را در ارائه پاسخ‌های بهتر برمی‌انگیزد.

با نشان دادن قسمتی از یک فیلم ، یا نشان دادن تصویرو یا خواندن یک مطلب جالب درباره‌ی مورجه ها ،موضوعی را در قالب سؤال مطرح کنید. سؤال باید مشخص باشد نه کلی و نه آن چنان محدود که دانش‌آموزان نتوانند اندیشه‌های خود را به هدف معینی نشانه‌گیری کنند.

گام دوم: گروه‌بندی و بیان هنجارها

کار حتماً باید به صورت گروهی انجام پذیرد. در هر گروه یک دانش‌آموز به عنوان سرگروه، انتخاب شده و یک یا دو نفر وظیفه‌ی نوشتن نظریات و اندیشه‌های اعضای گروه را به عهده می‌گیرند. در کلاس‌های کم‌جمعیت می‌توانید یک گروه تشکیل بدهید که اعضای آن تمام دانش‌آموزان کلاس هستند و یکی از دانش‌آموزان نظرات را روی تابلوی کلاس می‌نویسد.

گام سوم: بارش دیدگاه‌ها و نظرات

     اصلی‌ترین و فعّال‌ترین مرحله‌ی این الگو، تولید اندیشه و خلّاقیت (بارش فکری) است. در این مرحله دانش‌آموزان با نظم و آرامش نظرات خود را درباره‌ی سؤال و موضوع مطرح شده بیان می‌کنند و مسئول نگارش آن‌ها را ثبت می‌کند. در این مرحله اگر عضوی نخواهد نظر خود را اعلام کند، آزاد است؛ زیرا انگیزه‌ی درونی در خلّاقیت شخصی و آزاداندیشی اهمّیت بسیار دارد.

گام چهارم: طبقه‌بندی نظرات

     در این قسمت دانش‌آموزان با تعدد نظرات مواجه هستند. از آن‌ها بخواهید که جملات تکراری را حذف، جملات مشابه را ویرایش و جملات اصلی را در صورت نیاز اصلاح نمایند.

گام پنجم: ارزشیابی افکار و نظرات

     در این مرحله نظرات گروه‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. برای انجام این کار از گروه‌ها بخواهید به نوبت، اندیشه‌های نهایی خود را بیان کنند. از دانش‌آموزان بخواهید درباره‌ی این افکار اظهار نظر نمایند.

در پایان جمع‌بندی نهایی را انجام دهید و اگر لازم می‌دانید مطالب مورد نظر خودتان را اضافه کنید. توجه بچه ها به کاروتلاش وبهره مندی ازعلم مدنظر است .

خوانش متن: ابتدا دانش‌آموزان به روش صامت‌خوانی متن درس را بخوانند؛ سپس به تشخیص معلّم متن درس توسط دانش‌آموزان، کتاب گویا یا خودمعلّم خوانده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.