مجید تریوه
مجید تریوه

مجید تریوه

روش تدریس الگوی کاوشگری

آموزش کاوشگری وارد کردن مستقیم شاگردان در فرایند تفکّر علمی از طریق تمرین‌هایی است که فرایند علمی را در زمان بسیار کوتاه فشرده می‌سازد. آموزش کاوشگری منجر به افزایش درک علوم، بهره‌وری تفکّر خلّاق  و مهارت‌هایی برای دریافت و تحلیل اطّلاعات می‌شود.

مراحل اجرای الگوی کاوشگری

گام اوّل: بر هم زدن عادت ذهنی

ارائه یک موقعیت پرسش‌برانگیز، معمّاگونه، مهیّج و غیرمعمول شروع خوبی برای الگوی کاوشگری است. برای ایجاد این موقعیت، باید سطح اطّلاعات علمی دانش‌آموزان را در نظر داشته باشید و از موارد ساده و پیش پا افتاده دوری کنید.

گام دوم: پرسشگری

وقتی یک موقعیت ابهام‌دار را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهید، عادت و تعادل ذهنی آن‌ها را بر هم می‌زنید. آن‌ها بلافاصله شروع به پرسیدن می‌کنند. برخی از دانش‌آموزان از شما می‌خواهند که پاسخ صحیح را ارائه دهید. باید هوشمندانه وبا صبر و حوصله فرایند پرسشگری دانش‌آموزان راهدایت کنید. از دانش‌آموزان بخواهید پرسش‌هایی مطرح کنند که پاسخ آنها "بله" یا "خیر" یا یک عبارت کوتاه باشد. در واقع در این مرحله، دانش‌آموزان افکار خودرا روی مسئله متمرکز کرده، آن را سازمان می‌دهند. آن‌ها در صدد شناختن هرچه بیشتر آن رویداد هستند.

گام سوم: فرضیه‌سازی

     در این مرحله دانش‌آموزان به سؤالات پاسخ‌هایی می‌دهند که درستی آن معلوم نیست. از هر گروه یک نفر بهترین فرضیه‌ها را می‌خواند و می‌توان پاسخ‌ها را روی تابلوی کلاس نوشت.

گام چهارم: آزمایشگری

     برای تصمیم‌گیری درباره‌ی درستی یا نادرستی فرضیه‌ها نیاز به اطّلاعات بیشتری است، بهدانش‌آموزان توضیحاتی درباره‌ی موضوع مورد بحث ارائه دهید و برای گردآوری اطّلاعات بیشتر در این زمینه، تا جلسه‌ی بعد به آنها فرصت دهید. (منابع علمی معتبر جهت گردآوری اطّلاعات را به دانش‌آموزان معرفی نمایید.)

گام پنجم: تحلیل و نتیجه‌گیری

     پس از تآیید فرضیه از دانش‌آموزان بخواهید به توضیح آنچه گذشت بپردازند و در واقع فرایند کاوشگری خود را شرح دهند. هدف اصلی آگاه شدن  و تسلط بر فرایند کاوشگری است نه محتوای مسئله.

پس از آن متن درس را برای دانش آموزان توضیح داده و روخوانی توسط بچه ها انجام می گیرد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.