مجید تریوه
مجید تریوه

مجید تریوه

روش تدریس 3H

روش تدریس ۳H، بر مبنای حروف اول سه کلمه Heart ، Head و Hands نامگذاری شده است. یعنی معادل انگلیسی کلمات قلب، مغز و دست.

طبق این روش یادگیری وقتی صورت می گیرد که هر سه قسمت قلب، مغز و دست درگیر فرایند تدریس شوند. روش تدریس ۳H در موارد مختلفی مطرح می شود از مسائل روانشناسی و انگیزشی گرفته تا روش های یادگیری اما در این مقاله به طور خلاصه، به نکاتی برای آموزش این روش تدریس اکتفا شده است.

حس خوب ایجاد کنید: در زمان تدریس باید احساسات مخاطب را در نظر بگیریم . یادمان باشد ما با انسان سرو کار داریم . انسان ها احساس دارند. اگر مخاطب حس خوبی نسبت به محتوا، مدرس، محیط آموزشی یا هرچیز دیگر نداشته باشد. یادگیری به خوبی صورت نمی گیرد

الهام بخش باشید: از زدن حرف های ناامید کننده و کسل کننده پرهیز کنید. در کلاس قانون بگذارید که افراد کم تر نق نق کنند. برای افراد پر انرژی در کلاستان ارزش بیشتری قائل شوید

تدریس شما به دل مخاطب بنشیند: عمیق ترین و سوازان ترین خواسته و اشتیاق بشر، نیاز به این است که احساس کند ارزشمند و قابل احترام است. بااین حساب راز جذابیت بسیار ساده است. کاری کنید که دیگران احساس ارزشمند بودن کنند. هرچه باعث شود دانش آموزان در حضور شما، بیشتر احساس اهمیت کنند،آنها شما را فردی جذاب تر خواهند یافت.

تدریس شما معقول و منطقی باشد:حرف های الکی ، توجیهات مسخره، خاطرات بی سرو ته و … این ها تدریس را از حالت منطقی خارج می کنند. ما به عنوان یک منبع الهام و متخصص شناخته می شویم. مخاطبین ما قرار است به گفته های ما استناد کنند. پس خیلی باید مراقب باشیم تا حرف غیر منطقی نگوییم.

یادآوری مطالب را آسان کنید: برای اینکه مطلب ما در مغز مخاطب برای همیشه ماندگار شود باید کاری کنیم که یادآوری آن آسان شود. در گیر کردن همه ی حواس به یادآوری مطالب کمک می کند. اگر بتوانیم کاری کنیم که بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی درگیر تدریس شوند آن تدریس راحت تر به خاطر می ماند. مثلا استفاده از روش های نوین تدریس مثل نرم افزار ها یا تولید کردن محتوای الکترونیکی مناسب می توانید خیلی موثر باشد. تکنیک دیگر برای بخاطر ماندن مطالب این است که مطلب جدید را به مطالب قبلی و آنچه مخاطب می داند ربط دهیم.

محتوای شما طبقه بندی شده و منظم باشد: اگر از قبل برای تدریس تمرین داشته باشیم معمولا همه چیز منظم پیش می رود. اما وای به روزی که بدون هیچ گونه آمادگی وارد کلاسی شویم معمولا مطالب به صورت پراکنده یادمان می آید و مغز مخاطبین ما از این موضوع خسته می شوند. پس حتما مطالب را منظم و طبقه بندی شده ارائه دهیم چون مغز مطالب طبقه بندی شده را راحت تر درک می کند.

جسم مخاطب را درگیر کنید: تا جایی که امکان دارد کارعملی انجام دهید. در تمام رشته ها و با هر نوع محتوایی می شود کاری کرد که جسم هم در گیر شود. کوچک ترین کاری که می شود انجام داد یادداشت برداری یا صحبت کردن افراد در کلاس است. اگر هم شرایط ایجاب می کند که خب انجام یک کار عملی واقعی یادگیری را به شدت افزایش می دهد. مثلا استاد شیمی شاگردانش را بیشتر در آزمایشگاه مشغول کند و یا معلم ریاضی از دانش آموزان بخواهد تا بیشتر شکل رسم کنند.

پس بهترین روش تدریس روشی است که قلب، فکر و جسم مخاطب را درگیر کند.

منبع: سایت روش تدریس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.