مجید تریوه
مجید تریوه

مجید تریوه

روش تدریس پیش سازماندهنده

ارائه‌ی تدریس:پیش‌سازمان‌دهنده‌ها

دراین الگو ساخت شناختی وتغییراتی که در اثر یادگیری در آن صورت می گیرد زیربنای اصلی یادگیری به شمار می رود . منظور از ساخت شناختی مجموعه ی اطلاعات ،؛ مفاهیم ، اصول وتعمیم های سازمان یافته ای است که دانش آموز قبلا آموخته است .

مراحل تدریس :

الف ) ارائه پیش سازمان دهنده ها :

  قبلازشروعتدریسابتدامفاهیمکلیواطّلاعاتجامعیدرباره‌ی سرود ملی ایران زمین بهصورتخلاصهبهدانش‌آموزانارائهدهید.پیشسازماندهنده‌هااطّلاعاتیفراترازمتندرسمی‌باشندکهارائه‌یآنبهدانش‌آموزان،درکمفهومدرسراتسهیلمی‌کند. دانش آموزان قبل از تدریس می توانند پیش سازماندهنده هارا درقالب یک کار تحقیقی گرد آوری کنند و در کلاس ارائه دهند . می توان نمایشگاهی از آثار تحقیقی بچه ها در کلاس دایرنمود .

ب ) ارائه مطلب و مفاهیم درس جدید:

 پس از آن می توان به روش سخنرانی،بحث گروهی  ویا روش پرسش وپاسخ محتوای درس را تدریس نمود . مطلب باید طوری تدریس شود که دانش آموز ارتباط و پیوند آن را با پیش سازمان دهنده ها به خوبی احساس کند . دراین مرحله نظم منطقی مطالب درس باید برای دانش آموز روشن گردد.

ج) تحکیم ساخت شناختی با ارائه مثال :

 پخش سرود ملی کشورمان ویا برخی از کشورهای اسلامی ومثالهای دیگر،  پیش سازمان دهنده  ها و مفاهیم درسرا درساخت شناختی دانش آموز سازمان دهی می کند . 

خوانش متن درس :

     آخرین رکن درس،خوانش متن درس است که به خاطرداشتن متن خاص (لحن روایی حاکم بر متن) بهتر است که ابتدا معلّم از روی متن بخواند. پس از روخوانی معلّم پخش فایل صوتی متن درس برای تکرار مناسب است. 

     پس از چند بار خوانش متن درس،  برای سنجش میزان درک مطلب متن درس با پرسش‌های صحیح (درست  ونادرست ودرک مطلب) دانش‌آموزان را ارزیابی می‌کنیم؛ اگر تعدادی از دانش‌آموزان قادر به پاسخ‌گویی نبودند می‌توانید با توضیحات لازم این چالش را برطرف سازید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.