الگوی تفکّر حلّ مساله
تشویق وترغیب دانشآموزان به تفکّر و اندیشه در کلاس درس و بهره گیری از روش حلّ مساله در کارهای روزمره یکی از اساسیترین فعّالیتهای آموزشی معلّم به شمار میرود. دانشآموز میتواند از طریق فکر کردن یاد بگیرد و کار اصلی معلّم، رشد قوهی تفکر وی میباشد.
با این روش، هدف اصلی آن است که دانشآموز به کاربرد تفکّر در حل مسائل روزمرهی زندگی پی ببرد.
اجرای این روش در گروههای سنی مختلف، متفاوت است.
1- دانش آموزان را گروهبندی کنید.
2- یک چیستان، معما و یا مسئلهای ساده را مطرح نمایید.
3- برای ترغیب دانش آموزان به تفکر و تعمق از سکوت استفاده کنید. سکوت میتواند به رشد تفکر کمک کند، زیرا لازمهی تفکّر جدی، سکوت و تعمق است.
4- فضای کلاس را طوری آماده کنید که موجب کنش متقابل اعضای گروهها شود.
5- بچهها پس از سکوت و تفکر به حلّ مسئله یا چیستان بپردازند.
بدین ترتیب دانشآموزان یاد میگیرند که با تفکر و بهرهگیری از خرد جمعی میتوانند به حل مسائل بپردازند اینک داستان " رازی و ساخت بیمارستان" را به روش قصهگویی برای کلاس روایت نمایید و یا اینکه در گروه، متن درس را بخوانند