مطالعات اجتماعی حوزهای است که از انسان وتعامل اوبا محیطهای اجتماعی، فرهنگی و طبیعی و تحولات زندگی بشر درگذشته، حال وآینده و جنبههای گوناگون آن (سیاسی و اقتصادی، فرهنگی و محیطی) بحث میکند.
مطالعات اجتماعی حوزهای است که از انسان وتعامل اوبا محیطهای اجتماعی، فرهنگی و طبیعی و تحولات زندگی بشر درگذشته، حال وآینده و جنبههای گوناگون آن (سیاسی و اقتصادی، فرهنگی و محیطی) بحث میکند.[1]
بدین ترتیب این حوزهی یادگیری رشتههای مختلفی چون تاریخ، جغرافیا، مردم شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و روانشناسی را زیر پوشش قرارمیدهد. ثانیاً بر ارتباط بین شاخههای علوم اجتماعی و انسانی برای رسیدن به فهمی وسیعتر اشاره میکند.
با توجه به دیدگاههای متفاوت برنامهی درسی، مقاصد، نیازها و علایق دانشآموزان، نوع محتوا، فرآیندها و مقاصد تربیتی،برنامه درسی مطالعات اجتماعی برنامهای است که درآن :
· به ایجاد فهم وسیع موضوعات علوم اجتماعی و وحدت در یادگیری تأکید میشود.
· محتوای روشها برگرفتهای از موضوعات علوم اجتماعی وانسانی با توجه به ویژگیهای مخاطبان به شکل سادهای ارائه میشود.
· به نیازهای فرد و جامعه توجه میشود.
· پرورش مهارتهای فرآیند تفکر نظیر گردآوری اطلاعات، مشاهده کردن، حل مساله، تعمیم دادن، استنتاج کردن، تفسیرکردن و... از اهداف اساسی آن است.
· مهارتهای تفکر وتصمیمگیری در مواجهه با مسائل اجتماعی آموزش داده میشود.
* به تعبیر یکی از صاحبنظران، مطالعات اجتماعی از لحاظ لغوی از دو واژه «مطالعات» و«اجتماعی» تشکیل شده است: «مطالعات» به ما میگویدکه ماهیت این درس تحقیق وکاوشگری به وسیله دانشآموز است و واژه «اجتماعی» ناظر بر ابعاد مختلف زندگی: اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مردمشناختی و نظایرآن است. [2]
پس درس مطالعات اجتماعی درسی است که از طریق آن دانشآموزان ابعاد مختلف زندگی اجتماعی را بررسی میکنند تا قابلیتهای شهروندی همه جانبه برای زندگی بهدست بیاورند و عنوان این درس عنوان «فرآیندی» است ودر مطالعات اجتماعی «تفکرانتقادی» و «مهارت کاوشگری» مهم است.
در برخی از کشورها، این برنامهی درسی عنوان دیگری دارد چنانکه برای مثال در کشور استرالیا این حوزه «مطالعات جامعه و محیط» نامیده میشود.(SOSE) [3]
درس مطالعات اجتماعی به عنوان یک حوزهی اساسی یادگیری برمحورکنش متقابل آدمیان با یکدیگر و با محیطی که در آن به سر میبرند- در روند زمانی- استوار است. "به طوری که میتوان ادعا نمود جامعه، زمان و مکان سه محور عمدهی درس مطالعات اجتماعی است."
مطالعات اجتماعی « مفاهیم اصلی» خود را از رشتههای علمی نظیر جغرافیا، تاریخ، اقتصاد، علوم سیاسی، جامعهشناسی و روان شناسی و همچنین مطالعات آسیا و خاورمیانه، مطالعات شهروندی، مطالعات محیط زیست و... میگیرد. مفاهیم این رشتههای علمی به همراه ارزشهای کلیدی و فرآیند کاوشگری که حیطه مهارتی را نیز در بر میگیرد، به سمت هدف کلی برنامهی درسی مطالعات اجتماعی جهتگیری میکنند. به عبارت دیگر مقصد غایی و هدف نهایی بهرهگیری از این رشتههای علمی و پرورش و تربیت شهروند مطلوب با ویژگیهای موردنظر هر کشور است.
برخی رشتهها و شاخههای علمی که مطالعات اجتماعی از آنها بهره میگیرد.
الف)
شاخههای اصلی یا حوزههای موضوعی:
در برنامه درسی مطالعات اجتماعی به منظور تعیین حوزههای مرتبط با مطالعاتاجتماعی، از حوزههای موضوعی[4] (Strands) استفاده شده است که به جای دیسپلینها (رشتههای علمی) فضای بازتری را برای تلفیق به وجود میآورند.
براساس نیازهای علمی برنامه، پنج حوزهی موضوعی و برای هر یک از حوزههای موضوعی ، نیز سه مفهوم کلیدی (Key Concept) انتخاب شده است. محتوای موضوعی و علمی برنامه در قالب این حوزههای موضوعی و مفاهیم کلیدی سازماندهی میشوند.[5] انتخاب حوزههای مذکور بر مبنای توجه به سه رشتهی اصلی این برنامه درسی یعنی جغرافیا، تاریخ و تعلیماتاجتماعی و مدنی، حوزههای مغفول مانده در این برنامه یعنی اقتصاد و بالاخره رویکرد و اصول برنامه صورت گرفته است.
همان طور که ملاحظه میشود، این حوزههای انتخاب شده عمدتاً مفاهیم و موضوعات یک یا چند رشته علمی و فراتر از آن را پوشش میدهند. مفاهیم کلیدی منتخب نیز ناظر به آن دسته از مفاهیمی است که بهتر محتوای موردنظر برنامه را پوشش میدهد.
زمان، تداوم و تغییر |
| (تاریخ) |
|
|
|
مکان و فضا |
| (جغرافیا) |
|
|
|
فرهنگ و هویت |
| (جامعه شناسی، تاریخ، مردمشناسی، دین و اخلاق) |
|
|
|
نظام اجتماعی |
| (علوم اجتماعی، جامعهشناسی، حقوق، علومسیاسی، دین واخلاق) |
|
|
|
منابع و فعالیتهای اقتصادی |
| (اقتصاد، جغرافیا، مطالعات زیست محیطی، دین و اخلاق) |
*در برنامهی درسی مطالعات اجتماعی، یاددهی و یادگیری حول پنج حوزهی موضوعی و از طریق دو فرآیند «کاوشگری» و « توسعه و درونیسازی ارزشها» سازماندهی میشود و تحقق می یابد.
|
علم(حوزه های موضوعی )
| صلاحیت ها و شایستگی های اخلاقی و ایمانی (حقطلبی و مسئولیتپذیری) (تعاون) ((عدالت جویی ) (میهندوستی) |
| صلاحیت ها و مهارت های عقلانی ،فکری ، اجتماعی وارتباطی (بررسی و کاوش) (خلاقیت) (مشارکت) (برقراری ارتباط) (واکنش شخصی و اظهارنظر) |
|
| زمان، تداوم و تغییر (تحول، پیشرفت و تداوم) (مدارک و شواهد) (علتها و معلولها) |
| ||
|
|
| ||
| مکان و فضا (پدیدههای مکانی و پراکندگی) (رابطه انسان و محیط) (حفاظت از محیط) |
| ||
|
|
| ||
| فرهنگ و هویت (تعلق و هویت) (میراث فرهنگی) (تنوع فرهنگها و شیوههای زندگی) |
| ||
|
|
| ||
| نظام اجتماعی (حقوق و قوانین) (مسئولیتها و تکالیف) (نقشها، گروهها و مؤسسات اجتماعی) |
| ||
|
|
| ||
| منابع و فعالیتهای اقتصادی (منابع و نظامهای اقتصادی) (کار و کارآفرینی) (بهرهوری) |
| ||
|
|
|
مفاهیم کلیدی:
هر یک از حوزههای موضوعی پنجگانهی مذکور، تعداد زیادی از مفاهیم کلیدی رایج در آن حوزه را پوشش میدهند. در این برنامه، برای هریک از حوزهها، سه مفهوم کلیدی و پایه که محتوای علمی برنامه حول آنها مطرح و بر آنها مبتنی است،انتخاب گردید.
1- زمان، تداوم و تغییر
مفاهیم کلیدی:
1/1- تحول، پیشرفت و تداوم
2/1- مدارک و شواهد
3/1- علتها و معلولها
2- مکان و فضا
مفاهیم کلیدی:
1/2- پدیدههای مکانی و پراکندگی
2/2- رابطه انسان و محیط
3/2- حفاظت از محیط و مکان
3- فرهنگ و هویت
مفاهیم کلیدی:
1/3- تعلق و هویت
2/3- میراث فرهنگی
3/3- تنوع فرهنگها و شیوههای زندگی
4- نظام اجتماعی
مفاهیم کلیدی:
1/4- حقوق و قوانین
2/4- مسئولیتها و تکالیف
3/4- نقشها، گروهها و مؤسسات اجتماعی
5- منابع و فعالیتهای اقتصادی
مفاهیم کلیدی:
1/5- منابع و نظامهای اقتصادی
2/5- کار و کارآفرینی
3/5- بهرهوری
ب)
فرایند کاوشگری محیطی و اجتماعی و پرورش مهارتها
برنامه درسی مطالعات اجتماعی، قابلیت پرورش مهارتها را در چارچوب فرایند کاوشگری[6] در موضوعات محیطی و اجتماعی، در پنج حوزه به شرح زیر دارد:
1- بررسی و کاوش[7]
در این حوزه مهارتهای فرایند کاوشگری شامل طرح سؤالات روشن و واضح، دربارهی موضوعات و مسایل محیطی و اجتماعی بررسی مدارک و شواهد (خواندن نمودار، عکس، نقشه، متون، اسناد و ...)، شناسایی موضوع، شناسایی منابع اطلاعات، جمعآوری و ثبت اطلاعات از منابع اولیه و ثانویه، آماده نمودن اطلاعات مرتبط، بررسی و تفسیر شواهد و مدارک، تجزیه و تحلیل شواهد و مدارک از طریق انتخاب، مقایسه و طبقهبندی اطلاعات، نتیجهگیری و جمعبندی پرورش مییابند.
2- مشارکت [8]
در این فرایند دانشآموزان از طریق همراهی و کارگروهی موفق به انجام فعالیتهای یادگیری میشوند و انواع حوزههای کارگروهی را به کار میبرند. مهارتهای مشارکت و تصمیمگیری جمعی در حل مسائل خانه، مدرسه و اجتماعات محلی، صبوری و بردباری، احساس تعلق به گروه، هدایت و مدیریت خود و دیگران در کار گروهی و با هم دیگر شکل بخشیدن به دیدگاهها و نقطه نظرات در این حوزه تقویت میشود.
3- برقراری ارتباط[9]
برقراری ارتباط عبارتست از مهارت انتقال و بیان ایدهها و اطلاعات به شکلهای مختلف گفتاری و شنیداری و غیره. با توجه به آن چه که گفته شد مهارت برقراری ارتباط در دو زمینه 1- برقراری ارتباط با دیگران 2- برقراری ارتباط با انواع منابع اطلاعاتی معنا مییابد.
در این حوزه خواندن، گوش کردن، نگاه کردن و بیان کردن مؤثر و بحث و مذاکره و مکالمه، بیان نقطه نظرات مخالف در قلمرو برقراری ارتباط با دیگران قرار میگیرد.
برقراری ارتباط بین عناصر یک رویداد، فهم و شرح روابط علت و معلولی، برقراری ارتباط میان گذشته، حال و آینده، فهم توالی موضوعات، نمایش دادهها(ترسیم نمودار، نقشه، جدول) در قلمرو برقراری ارتباط با پدیدهها و منابع اطلاعاتی پرورش مییابد.
4- خلاقیت[10]
در این حوزه مهارتهای کاربرد دانش و اطلاعات و مهارتها در الگوها و موقعیتهای جدید، توسعه و بسط آموخته، پاسخگویی به مسائل و موقعیتهای غیرمتنظره، طراحی و تولید محصولات یا حوزههای جدید، ابداع روشهای جدید، پیشنهاد دادن، تجسم و پیشبینی کردن تقویت میشود.
5- واکنش شخصی و اظهار نظر[11]
در این قلمرو دانشآموزان از خود ارادهای برای بازشناسی و بررسی موضوعات بر مبنای استنباط خویش نشان میدهند. مهارتهای نگریستن و بازشناسی و نقد و بررسی موضوع بر مبنای تلقی خویش، نگریستن به موضوع از منظرهای متفاوت و با استنباطها و باورهای خود فرد، ترجیح دادن،بیان احساس خویش به طرق گوناگون، آیندهنگری و پیشبینی آینده ترجیحی و احتمالی در این حوزه قرار میگیرند.
اخلاق و ارزش ها
در برنامه درسی مطالعات اجتماعی، به طور خاص پرورش و درونی کردن 3 گروه از ارزشها محور کار قرار گرفته است. این چهار گروه عبارتند از:
* حق طلبی و مسئولیتپذیری
شناخت حقوق و تکالیف فردی و اجتماعی و شهروندی و بر آن اساس تمایل به احقاق حقوق و برقراری عدالت و ظلمستیزی در سطوح مختلف و احساس مسئولیت و تعهد در امور مختلف و سطوح گوناگون (زندگی خانوادگی، مدرسه،محله، کشور و جهان)
* تعاون
علاقه به مشارکت و تعاون در سطوح مختلف برای پیشبرد و بهبود امور زندگی و احسان و رأفت و مهرورزی نسبت به همنوعان و داشتن روحیه همدلی، همکاری و قدردانی از اعضای خانواده، اولیاء مدرسه و خدمتگزاران جامعه.
میهن دوستی
یعنی علاقهمندی به کشور ایران و پیشرفت و آبادانی آن و احساس تعلق و افتخار نسبت به میراث فرهنگی و هویت اسلامی – ایرانی و تمایل به حفظ دستاوردهای فرهنگی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران
پرورش ارزشهای مشترک با سایر برنامههای درسی
مطالعات اجتماعی هم چنین توسعه و پرورش ارزشهای دیگر را که هدف سایر برنامههای درسی در دورهی آموزش عمومی است، مورد ملاحظه قرار میدهد. برخی از این ارزشها عبارتند از:
- ایمان به خداوند، روحیه توکل و خداوند را بخشنده وبهترین حامی و ولی خود دانستن.
- خداوند را بر اعمال خود، رابطه با دیگران و با محیط پیرامون ناظر دیدن.
- علاقهمندی به پیروی از دستورات قرآن کریم و الگوهای رفتاری پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) در زمینه رفتارهای فردی و اجتماعی
- روحیه قدردانی و شکرگزاری از نعمات بیشمار خداوندی و عظمت و شگفتی جهان آفرینش
- علاقهمندی به مطالعه و کاوشگری و خود یادگیری
- علاقهمندی به حفاظت و مراقبت از محیط زیست
- روحیة مواجهه علمی و فناورانه با مسائل فردی و اجتماعی
اهداف کلی ( برون داد های یادگیری )برنامه درسی مطالعات اجتماعی
در دوره آموزش عمومی (ابتدایی – متوسطه اول )
از منظر تلفیق حوزه های موضوعی
انتظار میرود دانشآموزان در پایان دورهی آموزش عمومی
الف_ در قلمرو شناخت و دانش
1- علل و عوامل دخیل در دگرگونیها و تغییرات منابع، مکانها، فعالیتهای اقتصادی و نظامهای اجتماعی را در طی زمان درک کنند. (زمان، تداوم و تغییر)
2- از تغییر و تحولات و تداومها در زندگی اجتماعی و برخی رویدادهای مهم تاریخی قبل و بعد از اسلام در ایران آگاه شوند و روابط علت و معلولی رویدادها را دریابند. (زمان، تداوم و تغییر)
3- با چگونگی روابط متقابل جوامع انسانی با محیطهای طبیعی و تنوع شیوههای زندگی در سطوح مختلف (محلی تا ملی، قارهای و جهانی) آشنا شوند و الگوهای پراکندگی پدیدهها و سیستمهای طبیعی و انسانی را در این سطوح درک کند. (فضا و مکان)
4- با برخی منابع، استعدادها و توانها و قابلیتهای محیطی و انسانی کشور برای توسعه و پیشرفت آشنا شوند و ضرورت و اهمیت حفاظت از محیط را در سطوح مختلف درک کنند. (فضا و مکان)
5- حقوق و مسئولیتهای فردی و اجتماعی را در محیطهای مختلف(خانواده،مدرسه، محله، شهر و روستا، کشور، جهان) بشناسند. (نظام اجتماعی)
6- ساختار، کارکرد و نحوه برقراری ارتباط مناسب را با برخی نهادها، مؤسسات و سازمانهایی که در تأمین انواع نیازهای فردی و اجتماعی (از خانواده و مدرسه تا نهادهای ادارهکننده جامعه نظیر قوای سهگانه و حکومت) نقش دارند، بشناسند.(نظام اجتماعی)
7- میراث فرهنگی به جای مانده از دورههای تاریخی قبل و بعد از اسلام در ایران (آداب و سنن و آثار هنری – معماری، مفاخر و شخصیتهای علمی، فرهنگی، مذهبی و …) را بشناسند. (فرهنگ و هویت)
8- عناصر و مؤلفههای هویت(تعلق و تعهد در سطوح مختلف: تعلق به فرهنگ بومی و محلی تا فرهنگ اسلامی – ایرانی و تعهد و احساس مسئولیت تا مقیاس جهانی) را درک کنند. (فرهنگ و هویت)
9- اهمیت منابع و نقش آنها را در تأمین نیازها بشناسند و برخی شیوههای حفاظت و بهرهبرداری مطلوب از آنها را بدانند. (منابع و فعالیتهای اقتصادی)
10- با انواع فعالیتهای اقتصادی و برخی تحولات مربوط به آنها و مسائل مربوط به اشتغال، فرهنگ کار و بهرهوری آشنا شوند. (منابع و فعالیتهای اقتصادی)
ب- در قملرو اخلاق و ایمان
1- به کشور ایران و پیشرفت و آبادانی آن، حفظ میراث فرهنگی، حفظ نظام جمهوری اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی علاقهمند شوند و به فرهنگ و هویت اسلامی– ایرانی خود، احساس تعلق و افتخار کنند. (میهن دوستی)
2- نسبت به رعایت تکالیف اخلاقی و وظایف فردی، اجتماعی و شهروندی در سطوح مختلف (زندگی خانوادگی، مدرسه، محله،کشور، جهان) احساس مسئولیت و تعهد کنند.(مسئولیتپذیری)
3- به همکاری، مشارکت و همیاری در سطوح مختلف، علاقهمند باشند و نسبت به اعضای خانواده، اولیاء مدرسه و خدمتگزاران جامعه احساس علاقه توأم با قدرشناسی و احترام داشته باشند.(تعاون توأم با رأفت و احسان)
4- به برقراری عدالت و احقاق حقوق در زندگی فردی و اجتماعی علاقهمند و به ظلمستیزی و حمایت از مظلومان، نیازمندان و مستضعفان در سطوح مختلف (محلی تا جهانی) معتقد باشند.(حقطلبی)
ج- در قلمرو شایستگی های فکری ، عقلانی و مهارت ها
1- توانایی بررسی و کند و کاو در موضوعات محیطی و اجتماعی و مراحل مختلف آن شامل (طرح سؤالات روشن، شناسایی، منابع اطلاعات، تفسیر و تجزیه و تحلیل مدارک و شواهد، جمعآوری دادهها، مقایسه دادهها، طبقهبندی اطلاعات، نتیجهگیری و جمعبندی و ...) را به دست آورند. (بررسی و کاوش)
2- بتوانند دانش و اطلاعات را در الگوها و موقعیتهای جدید به کار ببرند، روشها یا محصولات جدیدی ابداع کنند، به مسائل غیرمتنظره پاسخ دهند، دربارهی موضوعات محیطی و اجتماعی پیشنهادهایی ارایه کنند.(خلاقیت)
3- توانایی مشارکت و کارگروهی را در محیطها و جوامع گوناگون(خانه، مدرسه، محله و ...) به دست آورند. (مشارکت)
4- بتوانندرابطه مؤثر و مفید با دیگران و با نهادهای مختلف در مقیاسهای (خانه، مدرسه، محله و جامعه) برقرار کنند. (برقراری ارتباط)
5- بتوانند ضمن برقراری ارتباط مناسب با منابع مختلف اطلاعاتی (فهم روابط علت و معلولی، توالی موضوعات،درک متن، ارتباط و عناصر یک رویداد یا پدیده و ...) ایدهها و اطلاعات را به شکلهای مختلف پردازش و بیان کنند. (برقراری ارتباط)
6- بتوانند موضوعات محیطی و اجتماعی را بر مبنای استنباط و تلقی خویش نقد و بررسی و احساس و نظر خود را بیان و آینده ترجیحی و احتمالی را در برخی زمینهها پیشبینی کنند. (واکنش شخصی و اظهارنظر)
شبکه مفهومی فصول کتاب
مطالعات اجتماعی
پایه چهارم ابتدایی
93-1392
فصل اول :محله ما
مفاهیم کلیدی | راهبردها یا حوزه های موضوعی | ||
تغییر و تحول ،پیشرفت
| زمان ، تداوم وتغییر | ||
مسئولیت ها ، تکالیف
حقوق و قوانین | نظام اجتماعی
| ||
میراث فرهنگی
تعلق و هویت | فرهنگ و هویت
| ||
حفاظت از محیط
رابطه انسان با محیط | مکان و فضا | ||
منابع ونظام های اقتصادی | منابع و فعالیت های اقتصادی
|
مسئولیت پذیری
تعاون
|
ارزش ها و نگرش ها |
برسی و کاوش ، برقراری ارتباط ،خلاقیت ، مشارکت ،واکنش شخصی و اظهار نظر | مهارت های کاوشگری |
فصل دوم : شهر من ، روستای من
مفاهیم کلیدی | راهبردها یا حوزه های موضوعی | ||
ارگانها و سازمان های اجتماعی
| نظام اجتماعی | ||
تعلق و هویت میراث فرهنگی تنوع فرهنگ ها و شیوه های زندگی
| فرهنگ و هویت
| ||
رابطه انسان و محیط
حفاظت از محیط | مکان و فضا
|
مسئولیت پذیری
وطن دوستی
|
ارزش ها و نگرش ها |
برسی و کاوش ، برقراری ارتباط ،خلاقیت ، مشارکت ،واکنش شخصی و اظهار نظر
| مهارت های کاوشگری |
فصل سوم : پیدایش شهرها وروستاها
مفاهیم کلیدی | راهبردها یا حوزه های موضوعی | ||
تغییر وتحول |
زمان ، تداوم وتغییر
| ||
تعلق و هویت
میراث فرهنگی
تنوع فرهنگ ها و شیوه های زندگی
| فرهنگ و هویت
| ||
رابطه انسان و محیط
حفاظت از محیط | مکان و فضا
|
مسئولیت پذیری
وطن دوستی
|
ارزش ها و نگرش ها |
برسی و کاوش ، برقراری ارتباط ،خلاقیت ، مشارکت ،واکنش شخصی و اظهار نظر | مهارت های کاوشگری |
فصل چهارم : سفری به شهرهای باستانی
تغییر و تحولات حکومت های مختلف در ایران باستان |
مفاهیم کلیدی | راهبردها یا حوزه های موضوعی | ||
تغییر وتحول |
زمان ، تداوم وتغییر
| ||
تعلق و هویت
میراث فرهنگی تنوع فرهنگ ها و شیوه های زندگی
| فرهنگ و هویت
| ||
رابطه انسان و محیط
حفاظت از محیط | مکان و فضا
|
مسئولیت پذیری
وطن دوستی
|
ارزش ها و نگرش ها |
برسی و کاوش ، برقراری ارتباط ،خلاقیت ، مشارکت ،واکنش شخصی و اظهار نظر | مهارت های کاوشگری |
فصل پنجم : کشور زیبای من
مفاهیم کلیدی | راهبردها یا حوزه های موضوعی | |
مسئولیت ها و تکالیف |
نظام اجتماعی | |
پدیده های مکانی و پراکندگی
رابطه انسان و محیط
حفاظت از محیط
|
مکان وفضا
| |
منابع و نظام های اقتصادی | منابع و فعالیت های اقتصادی
|
مسئولیت در قبال محیط زیست وقدر دانی از نعمات خداوند |
مسئولیت پذیری
میهن دوستی
|
ارزش ها و نگرش ها |
برسی و کاوش ، برقراری ارتباط ،خلاقیت ، مشارکت ،واکنش شخصی و اظهار نظر
| مهارت های کاوشگری |
فصل ششم : ما ایرانی هستیم
مفاهیم کلیدی | راهبردها یا حوزه های موضوعی | |||
تحول ، پیشرفت و تداوم
مدارک وشواهد
علت ها و معلول ها
|
زمان ، تداوم وتغییر
| |||
حقوق و قوانین
مستولیت و تکالیف
|
نظام اجتماعی
| |||
تنوع فرهنگ ها وشیوه های زندگی میراث فرهنگی تعلق و هویت
| فرهنگ و هویت
| |||
پدیده های مکانی و پراکندگی | مکان و فضا
| |||
مسئولیت پذیری
میهن دوستی |
ارزش ها و نگرش ها |
برسی و کاوش ، برقراری ارتباط ،خلاقیت ، مشارکت ،واکنش شخصی و اظهار نظر | مهارت های کاوشگری |
اهداف کلی (برون داد های یادگیری ) مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی ( از منظر تلفیق حوزه های موضوعی )
شماره هدف | حوزه موضوعی | هدف | دروس مرتبط با اهداف |
1
2 | زمان ، تداوم وتغییر
| 1-دانش آموزان تغییر شکل زندگی از غار نشینی تا شهر نشینی و تمدن های باستانی ایران را بررسی و ویژ گی های آن ها را بیان می کنند. 2- دانش آموزان با استفاده از تقویم روزها ی مهم ملی و مذهبی را جستجو و علت اهمیت آنها را با توجه به وقایع و رویدادها بیان می کنند . | فصل3 و4
فصل6 |
3 | فضا و مکان
| 3-دانش آموزان رابطه متقابل انسان و محیط و وپراکندگی و ویژگی های پدیده ها (آب و هوا ، ناهمواری ها و ...) ایران را شناسایی و بیان می کنند.
4- دانش آموزان برخی اصول مراقبت و مشارکت در محله،حفاظت از مناطق تاریخی و محیط زیست ایران رابیان و پیشنهاداتی ارائه می کنند . | فصل 5
فصل 1و3و5 و4 |
5 | نظام اجتماعی
| 5-دانش آموزان لزوم رعایت حقوق همسایگان و اهالی محل را بیان کرده و برخی نهادهای محل زندگی خود را شناسایی و درامور محله مشارکت می کنند . 6-دانش آموزان نمادهای ملی (پرچم ، سرود ملی ،قانون اساسی و ... ) را شناسایی و بیان و به آن ها ارج می گذارند. | فصل 1
فصل 6 |
7 | فرهنگ و هویت
| 7-دانش آموزان میراث فرهنگی( چون بنا های تاریخی و اعیاد و روز های خاص، و ابعاد شخصیتی امام خمینی )را در کشور شناسایی و گرامی می دارند.
8-دانش آموزان تنوع فرهنگی در ایران را با توجه به انواع زندگی روستایی شهری و عشایری شناسایی و نشان میدهند..
| فصل 6
فصل 2 |
9
10
| منابع و فعالیت های اقتصادی
| 9-دانش آموزان انواع فعالیتها و رفع نیاز های اقتصادی در محله را شناسایی و برخی مهارت های خرید را تمرین می کنند .
10-دانش آموزان برخی منابع طبیعی ایران (آب ، خاک ، گیاهان و جانوران )را شناسایی وراهکار هایی برای محافظت از آن ها پیشنهاد می کنند. | فصل 1
فصل 5 |
پوشش اهداف با شایستگی های پایه مندرج در برنامه درسی ملی
تعقل | 1- بصیر نسبت به آثار و پیامدهای سبک زندگی خود 2- تدبر در نظام خلقت و شگفتی های آن | اهداف شماره 5 و9
هدف شماره 3 |
ایمان | 1- ایمان به ارزشمندی ، هدفمندی و قانون مندی خلقت و باور به زیبایی های جهان آفرینش به عنوان مظاهر فعل و جمال خداوند 2- ایمان به هویت الهی انسان ، کرامت او و توانمندی های جمعی و فردی انسان
|
اهداف شماه 3و8
هدف شماره5 |
علم | 1- علم نسبت به پدیده ها ، روابط ، رویدادها و قوانین جهان آفرینش و چگونگی برقراری ارتباط انسان ها با آن ها و بهره برداری بهینه از آنان 2- علم نسبت به روابط ، نقش ها ، حقوق و وظایف خود و افراد و اهمیت آن ها در زندگی اجتماعی 3- علم نسبت به گذشته و حال جوامع بشری به ویژه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران |
هدف شماره 1
اهداف شماره 5 و8
اهداف شماره 1و7 و2 |
عمل |
1- به کارگیری آداب و مهارت ها و سبک زندگی اسلامی –ایرانی 2- حفظ و تعالی محیط زیست ، میراث فرهنگی و سرمایه های طبیعی
|
هدف شماره 5
اهداف شماره 4و6 و10 |
اخلاق | 1-تقدم بخشیدن به منافع ملی بر گروهی و منافع جمعی بر فردی 2-ارزش قائل شدن برای مخلوقات هستی و محیط زیست | هدف شماره 5
هدف شماره 10 |
باسپاس از صبر وحوصله ی شما :مجید ت ریوه –خانم حسن زاده
[1] - این تعریف در سال 1375 توسط شورای وقت مطالعاتاجتماعی دفتر برنامهریزی ارائه گردید که هماکنون نیز مورد قبول گروه مطالعاتاجتماعی میباشد. برای اطلاع بیشتر دربارهی ماهیت
و قلمرو مطالعاتاجتماعی رجوع شود به http://socialstudies-dept.talif.sch.ir
1- دکتر حسن ملکی،سخنرانی درکارگاه آموزشی" برنامه درسی بارویکرد تلفیقی"،مرداد1382 .
2- گروه مطالعات اجتماعی دفتربرنامه ریزی و تألیف کتب درسی معتقد است باتوجه به آن که بخشی از موضوعات ومطالب ارائه شده دراین برنامه درسی با تعامل انسان ومحیط و فراتر از انسان و جامعه سروکاردارد و یا بهطور خاص به مسائلی چون حرکات زمین، زیست بوم ها، اشکال فرسایش زمین و نظایر آن می پردازد که عمدتا ماهیت طبیعی دارند و از زیرشاخههای علوم طبیعی سرچشمه میگیرند؛ لذا بهتراست عنوان این برنامه درسی به « مطالعات جامعه ومحیط » تغییر یابد.
- SOSE (Studies of Society and Environment)
[4] - عبارت « حوزهها یا شاخههای اصلی موضوعی » ترجمه واژه Strand میباشد. منظور از حوزههای موضوعی، اندیشههای اساسی در هر رشته علمی است که موضوعات مختلف حول و حوش آن اندیشهها، ساماندهی میشوند. حوزههای موضوعی بالاترین توان را برای تعمیم و بیشترین زمینه را برای تشریح پدیدهها و موضوعات فراهم میآورند و زمینهی مناسبی برای درهمتنیدگی موضوعات به دلیل وسعت اندیشه فراهم مینمایند.
[5] - رجوع شود به جداول وسعت و توالی محتوا
[6] - Inquiry process
[7] - investigating
[8] - Participating
[9] -Comunicatiang
[10] - Creating
[11] - Reflecting