مجید تریوه
مجید تریوه

مجید تریوه

امتحان واضطراب

اصولا هر امتحان و آزمونی هیجان و اضطراب خاص خود را دارد. همه هنر انسان در این است که با حداقل اضطراب از عهده انجام بزرگ ترین امتحانات برآید. انسان بالفطره موجودی است کمال طلب، تشویق پذیر و تنبیه گریز. و بر این اساس نوجوانان نیز همواره طالب آن هستند که رفتارهایشان مورد تایید و تشویق دیگران واقع شود. هم چنین این نیاز کاملا فطری و طبیعی است که همه انسان ها به خصوص نوجوانان دوست داشته باشند به گونه ای که هستند مورد توجه، تایید و تشویق دیگران قرار گیرند. لذا فرآیند ارزشیابی به هر صورتی که باشد چندان خوشایند ایشان نیست.

 به طور کلی انسان دوست ندارد رفتارهایش همواره مورد ارزیابی و نقادی دیگران واقع گردد. به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان و آزمون قرار می گیرد به گونه ای دچار اضطراب می شود. البته وجود اضطراب به خودی خود امری غیر عادی نیست، اما آن چه که می تواند به عنوان یک عامل آزاردهنده و بازدارنده مورد توجه قرار بگیرد شدت هیجان زدگی و یا اضطراب فوق العاده ای است که به هنگام حضور در محافل اجتماعی یا شرکت در آزمون های مختلف دامن گیر بعضی از افراد می شود.

بنابراین یکی از رسالت های مهم اولیا و مربیان توجه به عامل اضطراب و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آن در دانش آموزان مبتلا است.

 زمانی که دانش آموزان به طور چشمگیری دچار اضطراب شوند، چنین اضطرابی می تواند آثار زیستی و روانی زیان باری را به همراه داشته باشد. اضطراب شدید بر غدد درون ریز و برون ریز اثر گذاشته و با متاثر نمودن ذهن انسان زمینه های فراموشی های زودگذر و خطای ادراک را فراهم می آورد. به همین دلیل در بسیاری از موارد نتایج حاصل از آزمون های انجام شده از دانش آموزان که شدیدا دچار اضطراب می شوند بیان گر فراموشی های آنی و خطاهای ادراکی آن هاست. در این میان نوجوانان کم رو و خجالتی در شرایط امتحان بیش از دیگران دچار اضطراب می شوند.

مبعث پیامبر صلح ودوستی (ص)

  عرشیان امشب زمین را لاله باران می کنند     خاک را خوشبوتر از زلف نگاران می کنند

             مبعث پیامبر صلح ودوستی ، محمد مصطفی  (ص) را به تمامی عاشقان آن حضرت تبریک عرض می نمایم .

 

 

 

 

 

 

نرم افزار تکمیل فرم الف (گزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی )

 

نرم افزار تکمیل فرم الف (گزارش پیشرفت تحصیلی  - تربیتی )

منبع: وبلاگ دکتر قره داغی

    با سلام و احترام

    این نرم افزار تنها با هدف یاری بخشی به همکاران معلم و ساده سازی و سرعت بخشی به تکمیل نمون برگ گزارش پیشرفت تحصیلی –تربیتی، با صرف هزینه های زمانی و مادی شخصی، بدون چشمن داشتی ، با همراهی انتشارات گردوی دانش ،تولید شده و رایگان در اختیار قرار گرفته است. بی تردید گام نخست با نارسایی هایی روبروست،  لطفا شما خوبان آگاه هر گونه می توانید چه در بخش فنی و چه علمی برای ارتقا نسخه های بعدی یاریگری خود را از ما دریغ نفرمایید.

مراحل استفاده از نرم افزار

  •   روی گزینه ی دانلود کلیک کرده و فایل نرم افزار را پیاده نمایید
  •   فایل را به مدیر مدرسه داده تا ابتدا از حالت فشرده در آورده و سپس روی سیستم کامپیوتری که نرم افزار توصیفی مدرسه، روی آن نصب است فایل «مدیر »را نصب و اجرا نماید.
  •   پس از بارگذاری ( مشخصات دانش آموز و کلاس و...) فایل« معلم »را در اختیار معلم قرار گیرد تا او با کمک راهنماهای هر بخش نسبت به تکمیل توصیف عملکرد در خانه در مدرسه در ...  اقدام کند
  • پس از تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی توسط معلم و کنترل نهایی یک به یک آنها به این معنا که  آیا توصیف ها روان و گویا هست ؟ آیا توصیف ها با واقعیت یادگیری دانش آموز همخوانی دارد ؟ آیا توصیف ها به قدری بلند نیست که از مکان معین شده کارنامه خارج گردد و... فایل به مدرسه داده می شود.

   مدیر بعد از دریافت، نمون برگ «الف» را پرینت گرفته و به معلم خواهد داد .

  •     معلم نمون برگ «الف» را تحویل اولیای دانش آموز می نماید . تا اولیا با مطالعه توصیف معلم ، از کم و کیف عملکرد تحصیلی – تربیتی فرزند خود آگاه شده و چنانچه ضعفی در عملکرد تحصیلی-تربیتی وی مشاهده کنند قادر باشند نسبت به انجام فعالیت‌های اصلاحی یا تکمیلی خود به منظور بهبود عملکرد دانش آموز با رهنمودها و توصیه‌های معلم اقدام نمایند.

 توجه: ابتدا فایل راهنما را مطالعه وسپس فایل اصلی دانلود گردد.

      دانلود        راهنمای استفاده از نرم افزار     

آیین نامه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی به مدت دو سال تمدید شد .

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش :آیین نامه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی به مدت دو سال تمدید شد

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آیین نامه اجرایی ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی با اتفاق نظر وزیر آموزش و پرورش واعضای شورا به مدت دو سال دیگر تمدید شد.

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از ایرنا، مهدی نوید ادهم اظهار داشت: این تصمیم در آخرین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش گرفته شده که

دبیر کل شورای عالی آموزش وپرورش در ادامه اضافه کرد: در این شورا چگونگی جبران عقب افتادگی دانش آموز و اجازه ارتقا یا عدم ارتقا به پایه بالاتر بررسی می شود.

نوید ادهم هم چنین به دیگر موارد مورد بررسی در آخرین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: دراین جلسه از برگزار کنندگان هفته تجلیل از مقام معلم با توجه به بیانات اثربخش مقام معظم رهبری در زمینه نگاه سرمایه ای به آموزش وپرورش تقدیر شد.

وی یاد آور شد : دراین جلسه هم چنین بر رفع مشکلات معیشتی معلمان و تحقق سند تحول بنیادین آموزشی تاکید شد

ه بر اساس آن آیین نامه اجرایی ارزشیابی توصیفی برای دانش آموزان دوره ابتدایی تا پایه ششم تا پایان سال تحصیلی 95 – 96 لازم الاجرا بوده و تغییری در روند اجرای ارزشیابی توصیفی داده نخواهد شد.

وی ادامه داد: تنها یک مورد اصلاح در این آیین نامه اعمال شد به این ترتیب که دانش آموزانی که در دوره ابتدایی در درس فارسی یا ریاضی نمره قابل قبول را کسب نمی کنند پرونده این افراد در شورای مدرسه با حضور معلم مربوطه بررسی خواهد شد.

در ارزشیابی توصیفی به جای دادن نمره به دانش آموز از عبارت های کیفی مثل تلاش خوبی داشته ای، با تلاش به موفقیت رسیده ای، برای موفقیت باید بیشتر تلاش کنی، با انجام تمرین بیشتر مشکل شما برطرف می شود و ... استفاده می شود.

ارزشیابی توصیفی به زمان خاص محدود نمی شود. این ارزشیابی در کل جریان یادگیری، در فعالیت های خارج از کلاس و در محیط زندگی جریان دارد.

در ارزشیابی توصیفی اصل بر ارتقای دانش آموزان به پایه های بالاتر است مگر در موارد بسیار نادر و زمانی که دانش آموزان دارای ناتوانایی های ذهنی باشند.

کارنامه دانش آموزان علاوه بر عملکرد درسی، عملکرد اجتماعی و عاطفی و جسمانی-فیزیکی را منعکس می کند.

قلعه بابک

 

 

  

 

 

 

 

  

 

روز جمعه    

همکاران آموزشگاه شاهد ساعت 5:30از اردبیل به مقصد قلعه بابک به راه افتادیم .صبحانه  

رادر مشکین شهر خوردیم وراهی شهرستان اهر واز آن جا به کلیبر رفتیم . قلعه بابک در ارتفاعات شهر کلیبر واقع شده است که بسیار دیدنی است ودوربین قادر به تصویر کشیدن آن همه زیبایی خداوند بزرگ نیست.

همایش انشا ونگارش پایه سوم ابتدایی

 

               همایش انشا ونگارش پایه سوم ابتدایی در کانون عصمت

  

با حضور کارشناس مسول  آموزش ابتدایی دوره ی اول اداره ی کل ومعاون آموزش ابتدایی ناحیه یک اردبیل  مورخ ۹۴/۲/۱۷ برگزار گردید . تریوه مدیر گروه های آموزشی

میلاد حضرت علی (ع) امیر المومنین

میلاد حضرت علی (ع) امیر المومنین برمسلمانان جهان مبارک باد.

روز معلم

تقدیم به شما که خیلی خیلی  دوستت دارم .  عزیزم 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

                      

میلاد حضرت محمد بن علی (ع)

         میلاد حضرت محمد بن علی (ع)        

 

گزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی خرداد ماه

نویسنده : بهمن قره داغی - ساعت ۳:٠۸ ب.ظ روز ۱ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 یادآوری  در خصوص گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی  خرداد ماه

 دوستان استحضار دارید که  از بهمن 93 با تصویب کمیسیون اساسنامه ها و مقررات شورای عالی آموزش و  

 

پرورش ،بازخورد پایانی یا گزارش پیشرفت تحصیلی در دوه ابتدایی ( پایه اول تا ششم ) در قالب دو نمون برگ :

نمون برگ (الف) گزارش پیشرفت تحصیلی  - تربیتی و   نمون برگ (ب) کارنامه تحصیلی  - تربیتی  مصوب  

 

گردید و مدارس موظف هستند  بازخورد پایانی را در دو یا سه 


نوبت از سال تحصیلی (دی ماه و خردادماه و در صورت لزوم شهریورماه) تهیه ، تکمیل 


وبه ذینفعان ارائه نمایند .لازم دیدم برای ایجاد وحدت عمل موارد زیر مد نظر قرار گیرد:


ازآنجاکه ارزشیابی کیفی – توصیفی باهدف بهبود کیفیت یادگیری، نه باهدف گزارش صرف نقاط ضعف یادگیری  

 

دانش‌آموز و گزارش آن به ذی‌نفعان، انجام می‌شود؛ لذا  نمون 


برگ الف مهمترین ابزار بازخورد پایانی است  که در هر نوبت معلم با 


بررسی پوشه کار و سایر شواهد و مستنداتی که در فرایند آموزش جمع آوری و مدیریت 


نموده است آن را تکمیل و تحویل اولیا می دهد تا آنها به روشنی و درستی نسبت به 


روند یادگیری فرزند خود آگاهی یابند و وظیفه ی خود را در اصلاح فرایند آموزش 


فرزندشان به روشنی  بدانند.    

دوستان توجه داشته باشند در نوبت اول تکمیل توصیف عملکرد اختیاری بوده و اکنون نیازی نیست که کسی  

 

همکاری را وادار کند که نمون برگ نوبت اول را نیز تکمیل نماید .

 برای نوبت دوم نیز، تلاش می شود  نرم افزاری مناسب که در حال طراحی می باشد  

 

 را جهت ساده سازی تکمیل توصیف ها، در اختیار دوستان معلم  قرار دهیم .